In navolging van Corus Aluminium uit Duffel heeft ook de Mechelse producent van stortklaar beton Inter-Beton gekozen voor een 'modal shift'. Dat betekent dat zoveel mogelijk transport over de weg wordt vervangen door transport over water. Het gaat om 7.500 vrachten, goed voor 200.000 ton beton.

,,Wij moeten met alle middelen verkeersinfarcten voorkomen om onszelf te beschermen'', zegt Jean Verhaegen, district manager van Inter-Beton. ,,Tussen het laden van stortklaar beton en het uitstorten op de werf mag hoogstens honder minuten verlopen. Als de wagen onderweg in een file vastrijdt, betekent dat dus een ramp.''

In Inter-Beton centrale van Merksem wordt nu al volledig via het water bediend, in Brussel al voor meer dan zestig procent. Genk, Tessenderlo, Namen en Luik zullen systematisch overschakelen. Dit jaar is Mechelen aan de beurt.

De centrale aan de Mechelse Winketkaai wijzigde vorig jaar al de transportwijze van weg naar water voor 80.000 ton kalksteen uit Waalse steengroeven en 35.000 ton zeezand. Tegen maart-april zal daar nog 50.000 ton zand bijkomen. Tegen het einde van het jaar komt er nog 35.000 ton cement bovenop.

,,Inter-Beton heeft hiervoor een zwaar investeringsprogramma opgestart'', zegt Jean Verhaegen. ,,De loskade met brug bestaat, maar momenteel wordt een nieuwe, geluidsarme loskraan gebouwd. Tegelijk wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook geluidsarme sporen te leggen. Bovendien komt er een nieuwe silo voor opslag van cement.''

Inter-Beton wordt bij deze operatie ondermeer begeleid door de transportdeskundige van de Kamer van Koophandel.