Mieke Valcke, gemeenteraadslid voor Groen!, neemt het call center Gentinfo onder vuur. Zij vraagt zich af of er wel nood is aan zo'n investering in deze besparingstijden. Personeelsschepen Marina Hoornaert zegt dat het initiatief tijd nodig heeft om te groeien.

Mieke Valcke vroeg dinsdagavond in de bevoegde gemeenteraadscommissie hoeveel telefoons Gentinfo per dag te verwerken krijgt. Op 3 december werd de 10.000ste oproep gevierd. Dat betekende een gemiddelde van 70 oproepen per dag. Valcke wilde ook weten of het stadsbestuur op korte termijn aan uitstapmogelijkheden denkt als blijkt dat Gentinfo de doelstellingen niet haalt. Bij de lancering van Gentinfo werd een streefcijfer van 500 oproepen per dag genoemd.

Marina Hoornaert, schepen van Personeel en Informatica, zei dat er sinds 5 januari 175 telefoons en 15 e-mails per dag binnenkomen. Zaterdag blijft een zwakke dag. Bovendien wordt de website van Gentinfo ook meer en meer geraadpleegd. Per maand zijn er tussen de 7.000 tot 9.000 raadplegingen.

Hoornaert: ,,We zijn in juni, midden in de examens, begonnen. Daarna volgde de vakantie. De Gentse Feesten waren een uitschieter, maar december was een ongelooflijke dip. Gentinfo biedt sinds begin dit jaar ook nieuwe service aan. Je kunt via Gentifo ook boeken en cd's reserveren. De Telebalie in de bibliotheek werkte vroeger van 10 tot 16 uur, maar is afgeschaft. Gentinfo is zes dagen bereikbaar van 8 tot 19 uur.''

,,Langzaamaan spelen ook meer stadsdiensten hun informatie door. Ook de sportlijn zal in Gentinfo worden geïntegreerd. Meldingen voor de dienst Leefmilieu zullen ook kunnen. Gentinfo zal ook bij alle stedelijke departementen langsgaan om te vertellen wat de dienst doet. Er is ook een voorstel om op alle opvallende publicaties van de stad het nummer van Gentinfo af te drukken.''


Niet wakker
Mieke Valcke had ook uitgerekend dat een vraag beantwoorden nu tussen de 6 en 10 euro kost. ,,Een serieuze kostprijs. Zeker in een tijd waarin moet worden bespaard. Het Sport- en Holebibeleidsplan liggen voor, maar voor daarin opgenomen plannen is er geen geld. Blijkbaar leeft de behoefte bij de Gentenaars voor Gentinfo niet zo sterk. De Gentenaars liggen er niet wakker van. Misschien is de stad niet groot genoeg voor zulke dienst.''

Hoornaert zegt dat het zeker niet de bedoeling is om het project stop te zetten. ,,Met dat getal van 500 oproepen per dag wilden we aangeven dat zo'n centrum zoveel telefoons moet kunnen verwerken. We zijn van nul begonnen. Dit is een leerproces. Geen enkel bedrijf is in zes maanden of een jaar volgroeid. Met een betere communicatie en campagnes moet het nummer meer bekend worden, zodat het centrum kan renderen. Vergeet niet dat ze ook complexere vragen schriftelijk beantwoorden.''

  • Gentinfo: tel. 09.210.10.10.