De gemeenteraad van Roeselare buigt zich maandag over het ontwerp voor de ontdubbeling van de Stationsdreef. Vlak naast de spoorweg en parallel met de Stationsdreef komt er een nieuwe weg, alleen voor gemotoriseerd verkeer en met een maximum snelheid van 70 km per uur. De bewoners van de even huisnummers van de Stationsdreef vrezen geluidsoverlast, maar zijn vooral ontgoocheld omdat ze geen uitweg krijgen op de nieuwe baan.

De Stationsdreef, ongeveer een kilometer lang, is een drukke invals- en uitvalsweg van het stadscentrum. Om de dreef te ontlasten, koestert het stadsbestuur al jarenlang plannen voor een parallelle weg. Het project prijkte al enkele keren op de begroting, maar concrete plannen bleven uit. Maandagavond krijgen de gemeenteraadsleden het definitieve ontwerp te zien. Verwacht wordt dat nog dit jaar de aanbesteding volgt.

De nieuwe weg komt tussen de spoorweg en de achtertuinen van de even huisnummers van de Stationsdreef. De bewoners krijgen géén uitweg op de nieuwe baan.

,,Daarvan zijn wij nog niet op de hoogte'', zegt een verbaasde Stefan Vergauwe van De Fruitkorf. ,,Twee jaar geleden heb ik een nieuwe stapelplaats gebouwd. Ik hoopte dat de vrachtwagens en de klanten via die nieuwe weg mijn zaak zouden kunnen bereiken. Als er bovendien eenrichtingsverkeer komt in de Stationsdreef en een parkeerstrook aan één kant, waar gaan de mensen hun wagen nog kwijt geraken?''

De vrouw van schilder Fons Cracco klinkt ook niet al te gelukkig. ,,Het zal gedaan zijn met de stilte in de tuin'', zegt ze. ,,Het geraas van de trein geraak je gewoon, maar lawaai van auto's niet.''

Carl Soete heeft in de Stationsdreef een Grafisch Bureau. Hij valt van de ene verbazing in de andere als hij de plannen hoort. ,,Vijf jaar geleden heb ik hier een nieuw kantoor gebouwd, met bouwvergunning en in functie van die nieuwe weg. Ze hebben me toen al plannen getoond. Een deur van mijn kantoor geeft uit op die weg. En nu moeten we horen dat er geen uitweg komt? De bewoners zijn daar helemaal niet in betrokken'', betreurt Soete.

Als hij verneemt dat de maximum toegelaten snelheid 70 km per uur bedraagt, krijgt hij bijna de slappe lach. ,,Als er geen controle gebeurt, wordt dat zeker een snelweg'', waarschuwt hij. ,,Twee jaar geleden hebben we van de NMBS nog een brief ontvangen. Daarin kregen we de kans een stuk grond te kopen achter onze woning. Ik heb toen gereageerd, maar nooit meer iets gehoord van de NMBS. Later bleek dat de stad die grond had opgekocht.''

Een gezin dat liever anoniem blijft, voelt zich ook ,,totaal ongelukkig''. De man wou het lawaai van de nieuwe weg erbij nemen als hij maar een garage kon bouwen langs die nieuwe weg. ,,Wie in de stad een nieuwbouw zet, is verplicht te voorzien in een garage'', zegt hij. ,,En als de stad de mogelijkheid krijgt om de mensen een uitrit te geven voor een garage, dan doet ze het niet. Ik snap er niets van.''

De vrouw is er helemaal niet over te spreken. ,,Een reden om te verhuizen'', vindt ze. ,,Voor mij was een garage geen prioriteit. Ik wil die nieuwe weg er gewoon niet. We hadden vooraan al lawaai, we zullen er nu achteraan ook hebben.''

Aan de andere kant van de Stationsdreef zijn de reacties wel positief. Wie daar een huis heeft, woont binnen afzienbare tijd in een verkeersluwe straat met eenrichtingsverkeer en fietspaden aan beide kanten van de weg. Op de nieuwe ontsluitingsweg zijn fietsers niet toegelaten.

Ook directrice Mieke Dousy van Barnum vindt het een goede zaak. ,,Voor de fietsende leerlingen is er een toegang in de Stationsdreef. Daar zal het heel wat veiliger worden. Binnenkort komt er een proefopstelling in verband met eenrichtingsverkeer in een aantal straten in de buurt. Het is allemaal een kwestie van gewoonte.''