Lukte het Ignace en Miriam Crombé, van organisatiebureau Anim uit Bissegem, tot op vandaag niet de verkiezing van hun Miss Belgian Beauty rechtstreeks op televisie te krijgen, dan biedt de commerciële omroep VTM hun dit jaar wel voldoende televisietijd vooraf. Productiehuis De Televisie-fabriek van Paul Jambers blikt voor VTM, gespreid over het najaar, zeven reportages in over het hele MBB-circus. Van donderdag 6 september af worden die wekelijks uitgezonden om 20.35 uur en elke aflevering duurt 35 minuten.

We kregen maandagavond een voorsmaakje van de eerste aflevering die donderdagavond op het scherm komt. De registratie zal alvast niet onopgemerkt voorbijgaan. ,,Zolang ze erover praten, ben ik al blij'', aldus Crombé, die volgende week met de meisjes en de pers in zijn zog voor een werkreis naar Egypte vertrekt.

Een campagne als die van Miss Belgian Beauty is zowat te vergelijken met de Gouden Schoen. Het gaat niet om de prestatie van één avond maar om een uitdaging gespreid over zes maanden. Vanaf de eerste selectiedag op 16 april tot en met de finale-avond in het Casino van Knokke op 13 oktober kijken de camera's van De Televisiefabriek mee over de schouders van de meisjes. ,,Dat moet uitmonden in een documentaire-televisiereeks van zeven afleveringen'' aldus Jan Segers en Christine Willems, beiden werkzaam bij De Televisiefabriek van Paul Jambers.

De eerste aflevering is helemaal besteed aan de preselecties, waarvoor een tweehonderdtal meisjes werd gemobiliseerd. Allen wagen hun kans om in het spoor te treden van Rani De Coninck, Els Tibau en Eveline Hoste maar de makers van het programma besteden extra aandacht aan de kandidates die door de mand gingen en van wie enkele als domme gansjes afgaan. Inspraak bij de beelden kregen ze vanzelfsprekend niet maar ze wisten vooraf dat ze gefilmd zouden worden. Ignace Crombé daarentegen zag de beelden wel vooraf maar hanteerde de schaar van de censuur niet.

Volgende afleveringen worden gewijd aan de campagne aan de Vlaamse kust, die de meisjes moesten houden, aan de peters en meters die ze ronselden, aan de strijd om twee wildcards en aan de trip naar Egypte.

Spanningselementen zijn er bij de vleet. De apotheose moet de finale-avond worden van 16 oktober in het Casino van Knokke. Kosten noch moeite worden gespaard om er een groots spektakel van te maken. Het decor alleen al, gerealiseerd door bedrijf Living Today uit Wingene, kost volgens de twee makers, Kurt Wallaeys (Roeselare) en Tony Decavele (Meulebeke), 5,3 miljoen en staat helemaal in het teken van Egypte, het magische land waar de achttien overgebleven kandidates volgende week naartoe reizen. (BVC)