Het sociaal bloedbad bij Ford Genk heeft vermoedelijk geen al te zware gevolgen voor de werkgelegenheid in de Kempen. Het metaalverwerkend bedrijf Sleurs uit Balen is een van de weinige ondernemingen die wel vaak voor Ford Genk werkt. ,,We hebben bij Ford zelfs een eigen kantoor'', weet administratief directeur Gijbels.

De afdeling autotechnieken van de groep Sleurs in Balen bouwt onder meer transportsystemen voor de assemblagehallen in de automobielsector. Sleurs zorgt ook voor onderhoud van de geplaatste systemen. ,,We waren momenteel in Genk bezig met het vernieuwen van een aantal lijnen die aansluiten op de grote productielijn. Van de huidige order was ongeveer 60 procent gerealiseerd. Op dit ogenblik is het niet duidelijk of dit werk ook moet afgerond worden'', zegt Gijbels.

De groep Sleurs heeft de voorbije jaren een behoorlijk klantenbestand opgebouwd zodat een dramatisch scenario voor Ford Genk geen drama voor het Kempense bedrijf betekent. ,,Op de site van Ford werkt een zestal mensen. Het blijft moeilijk omdat het gaat om medewerkers die ginds al jaren werken en ook van de streek afkomstig zijn. Als die ooit naar Balen zouden moet afzakken, speelt op zijn minst een mobiliteitsproblematiek. Het is momenteel echter nog veel te vroeg om conclusies te trekken.''

De groep Sleurs die in 1968 als eenmanszaak werd opgericht door Richard Sleurs heeft 130 medewerkers. Volgens de grote vakbonden blijft het aantal Kempenaars die bij Ford Genk hun brood verdienen beperkt. De klassieke Kempense toeleveringsbedrijven van de automobielsector werken meestal niet voor Ford.

Autozetelproducent Johnson Controls in Geel werkt hoofdzakelijk voor Opel Antwerpen. Het bedrijf heeft nog een filiaal in Genk en daar zullen wel klappen vallen. Ook Plastic Omnium in Herentals , waar bumpers worden geproduceerd, levert aan Opel Antwerpen en heeft er zelfs gunstige vooruitzichten.

Ook Bosal in Oevel , waar uitlaatsystemen worden gemaakt, wordt volgens een woordvoerder nauwelijks getroffen door het banenverlies in Genk.