De naam Stella Artois staat binnenkort niet alleen meer voor bier, maar ook voor muziek. Het Leuvense biermerk heeft besloten de noodlijdende Belgische muziekscène een duwtje in de rug te geven en begint met een eigen platenfirma. Eén grote act en drie beginnende groepen mogen dit jaar hun plaat uitbrengen op het Stella Artois Music -label. door Hans-Maarten POST

Vorig jaar daalde de omzet van de Belgische platenindustrie met vijftien procent. Over de jongste drie jaar samen gaat het om dertig procent. De platenbusiness is met andere woorden niet meteen de meest voor de hand liggende sector om geld in te investeren. Maar Stella Artois wil dan ook geen grote speler op de markt worden.

,,Dit ligt voor ons in het verlengde van de muzieksponsoringstrategie die we al sinds 1998 hebben'', zegt woordvoerster Marianne Amssoms. ,,We zijn toen begonnen met de sponsoring van enkele festivals, vorig jaar genoten zo'n zeventig manifestaties onze steun. We hielden op festivals ook al vrije podia voor jong talent.''

,,Door de crisis in de muziekwereld is het voor veel Belgische groepen niet makkelijk om een partner te vinden. Ons leek dit een mooie manier om de muziekindustrie een steuntje in de rug te geven. We zijn zeker niet van plan de grote firma's te gaan beconcurreren. We gaan dit trouwens ook stap per stap bekijken. Het is een initiatief van een jaar, dat we over twaalf maand evalueren.''


Arid of Zita Swoon?
Baas van Stella Artois Music wordt oud-TMF-programmadirecteur Len Doens (34), die met het idee voor een label naar Stella was gestapt. Hoeveel geld Stella op tafel legt, wil hij niet zeggen. Met welke grote groep, die het label een gezicht en de nodige geloofwaardigheid moet geven, al evenmin. ,,Maar ik hoop over twee weken de naam bekend te kunnen maken.'' Doens heeft in elk geval ruimschoots de keuze: onder meer Arid, Zita Swoon, Gorki en Voice Male zitten zonder contract.

Bizarre eisen gaat het biermerk volgens hem niet stellen. ,,Het is niet zo dat het Stella-logo in het groot op de hoes zal moeten staan.'' Naast Doens zal het label nog een á twee personeelsleden tellen. Het is ook niet de bedoeling een volledige platenfirmastructuur op te starten. Zo zal bijvoorbeeld voor de distributie een beroep worden gedaan op bestaande bedrijven.


Lage drempel
Een van de firma's waarmee Doens daarvoor praat, is EMI, naast Warner, BMG Sony en Universal een van de groten op de markt. Directeur Erwin Goegebeur zegt alvast geen negatieve gevoelens te hebben bij het nieuwe label. ,,Ik zie dit als een nieuwe speler, die de markt kan doen bewegen. Al moet ik nog zien in hoeverre dit meer zal zijn dan gewoon een andere manier van merchandising voor Stella. En in hoeverre artiesten bereid zullen zijn hun naam te linken aan een biermerk.''

,,Het bewijst in elk geval dat grote platenfirma's niet de wetten dicteren, zoals soms wordt gezegd. Ondanks de crisis bestaat er in de muziekindustrie een lage drempel voor nieuwe projecten.''

Onlangs richtte ook de Gentse concertzaal Handelsbeurs een platenfirma op, waarop dit jaar onder meer cd's van Bal Des Boiteux, Thou en Tom Wolf verschijnen. Ook kleine bedrijfjes als Rock'O Co (Mintzkov Luna, Das Pop) en Petrol (Flip Kowlier, Biezebaaze) bewijzen dat de platenindustrie dan wel in crisis mag verkeren, maar dat er best ruimte is voor initiatief.