Vlaamse Opera in Edinburgh met megaproductie
Vlaamse Opera te gast in Edinburgh
| (gvds)
Met theater, comedy, dans en muziek heeft Edinburgh een brede affiche. Hoe vindt een operavoorstelling hier haar plek?
'We maken zeker deel uit van het meer traditionele deel van het programma. Als je het fringe-gedeelte bekijkt, het uitgebreide off-festival, dan waan je je in een echt straatfeest. Maar ik hoor dat de stad ook een groot operapubliek heeft en dat Edinburgh veel festivalbezoekers aantrekt zonder specifiek plan.'
'In elk geval is de Vlaamse Opera hier een van de vlaggenschepen, naast de Mariinsky Opera en dansgroepen uit China en India.'
Hoe uitzonderlijk is deze uitnodiging?
'De Vlaamse Opera verhuurde de voorbij tien à vijftien jaar verschillende producties van de regisseur Robert Carsen, onder meer aan de Scala van Milaan. Maar telkens ging het om verhuur. Dat het complete koor en orkest op tournee kon gaan, was lang geleden. Meestal zijn het kleinere projecten die reizen, maar Semiramide is werkelijk een megaproductie.'
Brengt dat geen logistieke problemen mee?
'We hebben het decor niet integraal kunnen reconstrueren. Voor het podium-op-het-podium, zoals in Antwerpen en Gent, was geen plaats. Op een festival is de periode van opbouw en afbouw strikt gelimiteerd. In de beperkte tijdsspanne kon het originele decor niet gerealiseerd worden. Maar we hebben een heel aanvaardbare oplossing gevonden. Bovendien zijn we, als een operahuis met twee eigen theaters, het best wel gewend om decors aan te passen en te vervoeren.'
'Semiramide' is geen klinkende titel. Kan je het een typische festivalproductie noemen?
'Zeker. Het is geen alledaags werk, wat het geknipt maakt voor een publiek dat iets nieuws wil ontdekken. De voorstelling duurt bijna vier uur, zonder coupures. Als je ze helemaal uitzit, begrijp je waarom: Semiramide is als een antiek bouwwerk, met een onwrikbare structuur.'
'De Schotten waren vooral tuk op de dirigent, een absolute Rossini-expert: de 82-jarige Alberto Zedda. Alleen dankzij een sponsor, die een privéjet financierde, konden we hem opnieuw engageren. Maandag dirigeerde de maestro nog op het Rossinifestival in Pesaro. Dinsdagmorgen stond hij in Gent voor de repetitie.'
Palmt u, zoals in de Vlaamse Opera, ook de voorste loge in?
(lacht) 'We zijn overgeleverd aan de festivaltickets. Maar ik vertoef in goed gezelschap, met minister Geert Bourgeois en zijn Britse collega voor Cultuur die ons met een bezoekje vereren.'
'Semiramide' op Edinburgh International Festival op 25 en 27 augustus.