Dertig miljoen analoge zielen in een digitale tijd.

Eén miljard voor wat ‘oude' foto's

Facebook heeft een miljard dollar over voor Instagram, een piepjong en piepklein bedrijfje, dat iets met vergeelde digitale foto's doet. Maar dertig miljoen gebruikers kunnen zich niet vergissen.
Eén miljard voor wat ‘oude' foto's
© badhairboy

In februari 2010 stelde een zekere Kevin Systrom een vraag op het sociale netwerk Quora. Hij wilde graag weten waar je in de Bay Area , de streek rond San Francisco, best wat businesskaartjes laat drukken. Het ontwerp had hij al.



Vandaag zijn we twee jaar verder, en de kaartjes mogen de vuilnisbak in. Want Kevin verkocht zijn bedrijfje aan Facebook. Mark Zuckerberg heeft voor het piepjonge Instagram zo maar eventjes een miljard dollar veil.



Het concept achter Instagram is poepsimpel. Gebruikers maken een foto met hun smartphone, zetten een hippe filter op het kiekje, en delen het dan met al hun volgers. Met één druk op de knop. Zo laat Instagram zich nog best omschrijven als een soort van Twitter, maar dan met foto's in plaats van tekst.



De kiemen van Instagram werden gezaaid toen Kevin Systrom nog bij Nextstop werkte. Dat was een internetbedrijfje dat wat later — o, ironie — door Facebook werd overgenomen. Tijdens die loopbaan besliste de jonge ingenieur dat hij eigenlijk een eigen start-up wilde beginnen. Eerder proefde hij al van dat zoete opstartwereldje toen hij stage liep bij Odeo, een klein bedrijfje dat later Twitter zou gaan heten.



Hij sloeg aan het ontwikkelen, en Burbn rolde uit zijn koker. Het was een platform waarmee gebruikers zich konden ‘inchecken' op locaties, net zoals bij het populaire Foursquare. Bovendien, een niet onbelangrijk detail: ze konden er ook foto's op plaatsen.



Wat later liep hij op een feestje twee mensen tegen het lijf. Het bleken lui van Baseline Ventures en Andreessen Horowitz te zijn, twee investeringsmaatschappijen wier namen in Silicon Valley klinken als een klok. De ontmoeting leidde tot een kop koffie in de dagen nadien. Na die koffies stapte Systrom op bij Nextstop. Twee weken later hielpen de investeerders hem 500.000 aan dollar startkapitaal.



Dissectietafel



Ondertussen sprong ook Mike Krieger aan boord. Samen met die ex-Microsoft en ex-Meebo-ontwikkelaar werd Burbn op de dissectietafel gelegd. ‘We besloten dat we op één ding moesten focussen, als we een goed bedrijf wilden bouwen,' zegt Systrom op Quora. Zo werd Burbn ontdaan van alle overbodige ballast, tot enkel het foto-gedeelte overbleef. Het resultaat was Instagram. ‘Die naam zegt wat je doet: een instant telegram, of zoiets,' aldus Systrom.



Het leek een goede keuze, want het concept sloeg aan. De mond-aan-mond-reclame van een honderdtal testgebruikers deed de anticipatie nog voor de lancering sterk oplopen. De vele vermeldingen op talloze blogs deden er nog een schep bovenop. Het resultaat: op de lanceringsdag maakten al 25.000 mensen hun account op Instagram ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer