Wie gaat Detroit redden?
George Bush (r.) is er tegen gekant geld dat bedoeld is om de banken te redden, voor een andere sector te gebruiken. Maar Nancy Pelosi ziet daar geen graten in.epa
Foto: © STEFAN ZAKLIN
Nancy Pelosi, de voorzitster van het Huis van Afgevaardigden en George Bush, de president van de Verenigde Staten, staan loodrecht tegenover elkaar over de geldbron om de auto-industrie te helpen.

Van onze redacteur



Zowel Nancy Pelosi als George Bush is van mening dat GM en Chrysler niet failliet mogen gaan, maar waar het geld vandaan moet komen om de constructeurs te helpen, blijft een discussiepunt. Pelosi wil de Detroit Three bijstaan door gebruik te maken van het TARP-fonds (Troubled Asset Relief Fund). Daarin steekt 700miljard dollar, geld dat gereserveerd werd voor de financiële sector. Bush en de meeste Republikeinen in het Congres zijn van plan te putten uit een fonds van 25 miljard dollar dat al in 2007 werd opgericht om de ontwikkeling van zuinige en milieuvriendelijke auto's te stimuleren. De president is er tegen gekant om het geld dat bedoeld is om de banken te redden, voor een andere sector te gebruiken.

De autojongens zelf staan achter Pelosi. Van de 25 miljard dollar van Bush zijn ze immers al min of meer zeker. Het geld voor de financiële sector zou daar nog bovenop komen.

Volgens Pelosi heeft de regering de volledige bevoegdheid om uit het TARP-fonds te putten en moet de 25 miljard gebruikt worden om nieuwe, schone technologieën te ontwikkelen -een centraal punt in de energieplannen van Barack Obama.

Er is overigens zelfs nog een derde partij die met het geld over de brug zou kunnen komen: de Federal Reserve, de Amerikaanse centrale bank. Die heeft ondertussen al voor honderden miljarden dollars aan leningen uitgeschreven aan grote bedrijven, waaronder verschillende buiten de financiële sector.

De voorzitter van de Congrescommissie, waar de Detroit Three gisteren voor verschenen, heeft intussen toegegeven dat hij bij Fed-voorzitter Ben Bernanke al gepolst heeft of de centrale bank voor het geld zou kunnen zorgen. Heel wat waarnemers gaan er echter vanuit dat de Fed geen stappen zal willen ondernemen die het Congres ook niet wil zetten.

Ondertussen dringt voor de constructeurs de tijd. GM en Chrysler hebben al aangegeven dat het licht voor het einde van het jaar wel eens zou kunnen uitgaan, als het geld niet snel komt. In een poging om te overleven, wedden de Detroit Three nu op groene en zuinige wagens. De bedrijven zullen ook flink afgeslankt worden. Ford wil bijvoorbeeld graag af van zijn dochter Volvo Cars, een bedrijf dat ook in ons land een fabriek heeft.

Voor het Zweedse merk wil Ford graag ongeveer zes miljard dollar ontvangen, ongeveer dezelfde prijs als waarvoor Volvo Cars tien jaar geleden werd overgekocht. Of dat bedrag in deze tijden van economische malaise betaald zal worden, is echter zeer twijfelachtig, menen de meeste specialisten.

De meeste interesse voor Volvo zou ook niet gezocht moeten worden bij een Westerse concurrent als BMW of Renault. Als er al kooplust is, zal die waarschijnlijk van een Chinese constructeur, een durfkapitaalfonds of de Zweedse overheid komen.