Investeringsplan 2013-2025 NMBS-groep

Spoorwegen staan voor grondige renovatie

Nieuw treinmaterieel, een grondige renovatie en een beperkte uitbreiding van ons spoorwegnet moeten de komende jaren voor meer comfort en stiptere treinen zorgen. Kostprijs: ruim 25 miljard euro.
Spoorwegen staan voor grondige renovatie
DS infografiek

Van onze redacteur



De Belgische treinreiziger is ontevreden. En de komende jaren zal de druk op ons spoorwegnet alleen maar toenemen. De NMBS-groep gaat er in haar investeringsplan 2013-2025 vanuit dat het aantal reizigerskilometers jaarlijks met 2,2 procent zal toenemen. Voor het vrachtvervoer rekent de NMBS-groep zelfs op een nog sterkere groei. De NMBS-Holding heeft de voorbije weken samen met de collega's gepuzzeld om de plannen van zowel spoorwegmaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel als haar eigen plan in elkaar te schuiven. Dit op basis van het kader dat minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) had meegegeven. Het resultaat: een geïntegreerd investeringsplan voor de volledige spoorweggroep. Het plan wordt de komende dagen voorgelegd aan de respectieve raden van bestuur en belandt daarna op het bureau van Magnette.



Renovatie spoorwegnet



Extra capaciteit lijkt onvermijdelijk, maar is helemaal geen evidentie. In deze barre budgettaire tijden is het onmogelijk voor de overheid om met een vette cheque op de proppen te komen. Bovendien is er al een fors bedrag nodig om het bestaande net opnieuw tiptop in orde te brengen. Ons geëlektrificeerde spoorwegnet is intussen toch ook al ruim zestig jaar oud. Een spoorwegnet dat in orde is, zorgt automatisch voor stiptere treinen. Voor de ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer