Strategisch en volhardend
Pierre-Olivier Beckers: Delhaize intrinsiek sterker gemaakt.Photo News
Foto: © Christophe Licoppe
Pierre-Olivier Beckers staat ondertussen al acht jaar aan het hoofd van de grootste Belgische beursgenoteerde winkelgroep: Delhaize. Tijdens die periode heeft hij bewezen dat hij strategisch kan denken en bovendien volhardend is in de uitvoering van zijn strategie. Op die manier heeft hij Delhaize intrinsiek versterkt. Toen hij in 1999 bij Delhaize de fakkel overnam, was Delhaize nog een relatief weinig geïntegreerde groep. Het management in de VS rond Tom Smith van het toen nog beursgenoteerde Food Lion, was erg onafhankelijk en synergieën of uitwisseling van 'best practices' was eerder beperkt.

Pierre-Olivier, geboren in 1960, zorgde bij Delhaize voor een revolutie zonder bloedvergieten. Hij haalde Food Lion van de beurs en stak zijn nek ver uit met de overname van Hannaford. Het bracht Delhaize financieel onder druk als gevolg van de hoge schulden, maar maakte de groep operationeel sterker. Het zijn managementleden van Hannaford die Food Lion een nieuwe adem gegeven hebben.

Beckers omringde zich ook met goede teams. Hij heeft veel aandacht voor uitvoering en staat dicht bij de mensen. People management is ongetwijfeld een andere kwaliteit van hem. Delhaize springt ook doelbewust met de middelen om. De verkoop van Delvita, Di en de Thaïse activiteiten illustreren dat.

Beckers slaagde er tot nu toe goed in om kortetermijnresultaten te verzoenen met de langetermijnstrategie. In de kwestie met de problematische Nederlandse kruidenier Ahold toonde hij dat hij met zijn voeten op de grond bleef en niet bezweek voor sirenenzang en druk van de buitenwacht om in een slechte fusie te stappen. Op het BOIC kan hij voorlopig minder zijn stempel drukken.

Beckers studeerde toegepaste economische wetenschappen in Louvain-la-Neuve en behaalde een MBA aan de Amerikaanse business-school Harvard. Hij heeft drie kinderen.

www.standaard.biz/delhaize