Technologie in onderwijs moet doordacht zijn

De verplichte iPad, het verkeerde spoor?

Technologieën als de iPad invoeren op school hoeft niet verkeerd te zijn, schrijft PEDRO DE BRUYCKERE, maar denk er wel goed over na, en stel de juiste vragen. Of dat hebbeding geen ongelijkheid stimuleert, bijvoorbeeld.
De verplichte iPad, het verkeerde spoor?

Een tiental ouders dient een klacht in bij het departement Onderwijs omdat de school van hun kinderen, het Sint-Pieterscollege in Blankenberge, het gebruik van iPads in de lessen verplicht (DS 3 mei) . De ouders stellen dat het voor hen onduidelijk is wat hen dat effectief zal kosten.



Dergelijke technologie invoeren roept terecht vragen op. Scholen moeten weloverwogen hun eigen keuzes maken.



Betekent technologie een meerwaarde in de klas? Je kunt een bibliotheek volschrijven met antwoorden op die vraag. Laat me te kort door de bocht stellen dat er veel slechte redenen zijn om tablets of netbooks in de klas in te voeren. Ik noem maar ‘hip willen zijn' of ‘denken dat leerlingen daardoor opeens spontaan beter gaan leren'. Ik vrees dat de mogelijke positieve resultaten dan eerder van kortstondige duur zullen zijn.



Er zijn ook goede redenen om toegang tot het internet binnen het dagelijks onderwijsproces te brengen. We moeten op school onze kinderen en jongeren leren omgaan met de enorme toegang aan informatie. Dat geldt voor alle vakdomeinen. Correct gebruik van technologie kan lesinhoud ook praktischer en aanschouwelijker maken. En misschien de belangrijkste reden: we leven nu eenmaal in een getechnologiseerde maatschappij, en de school mag niet wereldvreemd zijn.



De vraag of het dan per se iPads moeten zijn, is relevant. Het toestel is populair, maar andere scholen kiezen ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer