Familiezaken. In juni 2003 verzelfstandigde de scheepvaartgroep CMB zijn gasrederij Exmar. Het was meteen een elegante manier voor de familie Saverys, de meerderheidsaandeelhouder van CMB, om de eigendoms- en managersbelangen van de drie Saverys-telgen Marc, Nicolas en Virginie uit elkaar te halen. Marc Saverys, de oudste, leidt nu CMB, terwijl Nicolas aan het stuur staat bij Exmar.

,,Na de splitsing zijn Marc en ik opnieuw meer broers geworden dan partners. Maar als ik een second opinion nodig heb over een investeringsmogelijkheid of -probleem, dan stap ik binnen in zijn kantoor, dertig meter verder in dit gebouw (op de Gerlachekaai in Antwerpen, nvdr). Op dat vlak is er niets veranderd. Marc blijft mijn raadgever en sinds de dood van vader (Philippe Saverys, nvdr) heeft hij ook een stuk van die rol overgenomen.''

,,Het grote verschil tussen Marc en mezelf? Marc is een echte reder en trader die er geen probleem van maakt om hele vloten van schepen te verhandelen. Ik voel me veel meer een industrieel''.

Boelwerf. Exmar ontstond in 1981 als een dochterbedrijf van Almabo, de familiale holding van de families Saverys en Van Damme. Almabo was toen eigenaar van de zeescheepswerf Boelwerf in Temse. Boelwerf ging in 1992 failliet. Nicolas Saverys is er vandaag nog altijd van overtuigd dat hij de scheepswerf in een kleinere vorm terug rendabel had kunnen maken. ,,Maar de politiek geloofde niet meer dat zo'n industrie in onze maatschappij paste.''

Een jaar voordien had de familie Saverys al een forse koerswijziging doorgevoerd. Almabo slaagde erin de Belgische scheepvaartgroep CMB te kopen van de Generale Maatschappij.

Hessenatie. ,,Als we toen geweten hadden dat we op het punt stonden om veel geld te gaan verdienen met onze rederijen, dan was het niet in ons opgekomen om Hessenatie te verkopen'', stelt Nicolas Saverys. Hessenatie was in 2001 het grootste Belgische havenoverslagbedrijf.

Om deze positie te handhaven moest het zwaar investeren in containerterminals aan het Deurganckdok.

Het leidde eerst tot fusiegesprekken met Noord Natie en uiteindelijk in 2002 in een verkoop aan de Singaporese havenoverslaggroep PSA.