Wollux:  met vlag en wimpel
Tijdens het WK hangen de centra van de organiserende steden vol met spandoeken en vlaggen. de kans is groot dat die van Belgische makelij zijn.

DE publicitair textielfabrikant Wollux leverde 8.800 spandoeken met het officiële tornooilogo voor organisator Fifa. Daarbovenop kreeg het bedrijf uit Moeskroen van verscheidene bedrijven bestellingen voor publiciteit die aan het WK verbonden is: voor 100.000 stuks uit Nederland, 30.000 uit Groot-Brittannië en nog eens 10.000 uit Duitsland zelf. De WK-bestellingen uit België zelf zijn zeer schraal: voor Wollux was het een streep door de rekening dat België zich niet wist te plaatsen.

Naast spandoeken maken ze bij Wollux nationale vlaggen en publicitaire vlaggen en parasols. Er werken 150 mensen. Jaarlijks bedrukken die zes miljoen vierkante meter pvc of textiel, 85 procent daarvan wordt geëxporteerd. Vooral brouwerijen en olie- en automerken zijn goede opdrachtgevers.

De deal met de Fifa dankt Wollux aan het feit dat het eerder bewezen heeft de opdracht aan te kunnen, verklaart woordvoerder Peter Ghesquiere. ,,De Confederations Cup (het toernooi van de kampioenen van de zes overkoepelende voetbalbonden, de wereldkampioen en het organiserende land, nvdr.) dat vorig jaar in Duitsland gespeeld werd, was de ultieme test."

En dan is het een kwestie van paraat zijn, schetst afgevaardigd bestuurder Edouard de Stoop. ,,Voor dit WK zijn de eerste contacten in 2004 gelegd. Het jaar daarop stuurden we onze eerste offerte door. In maart 2006 kregen we de opdracht, en pas vorige maand wisten precies wat we moesten drukken. Idem voor de Olympische Spelen in Athene, waarvoor we maar tien dagen hadden. Publiciteit is nu eenmaal de laatste schakel in het proces."

Met het WK voetbal in Duitsland is Wollux - dat oorspronkelijk begonnen is als sjaalfabrikant, maar midden de jaren tachtig de overschakeling maakte - niet aan zijn vuurdoop toe. Sinds het Europees Kampioenschap van 2000 in Nederland en België richt het bedrijf zich op grote sportevenementen. Wollux levert onder meer voor de Olympische Spelen (Turijn '06, Athene '04, Salt Lake City '02, Sidney '00), de Tour de France, de woestijnrally Parijs-Dakar en de Champions League en de Uefa-cup.

,,Grote commerciële deals zijn dat niet", zegt woordvoerder Peter Ghesquiere. ,,Maar ze staan goed op ons visitekaartje en zijn een prima gelegenheid om ons klantennetwerk uit te breiden."

Met dat doel voor ogen heeft het bedrijf zich aangesloten bij de Olympic Business Club (OBC), een organisatie van het Belgisch Olympisch Comité (BOIC) en de federatie van de technologische industrie Agoria. De club, die bijna een jaar geleden werd opgericht, wil Belgische bedrijven beter promoten bij de organisatie van grote sportevenementen. Eerder ging de OBC zich presenteren in Zuid-Afrika, waar het WK Voetbal in 2010 wordt gehouden. ,,En in september of oktober gaan we naar Londen, stad van de Olympische Spelen in 2012."

Ook de toekenning van de Olympische Spelen aan Londen, en niet aan Parijs was trouwens een reden tot hartzeer voor Wollux. ,,Met het organisatiecomité van Parijs hadden we al uitstekende contacten", aldus Ghesquiere, terwijl hij enkele proefdrukken uitschuift voor de Olympische Spelen in Parijs. ,,Nu moeten we weer van nul beginnen, een offerte maken en vooral, de juiste contacten weten te leggen."