De Antwerpse groep Massive/PLI, Europees marktleider in verlichting, neemt de Duitse specialist Trio over. En er liggen nog overnames ter studie.

TRIO Leuchten treedt toe tot de groep Partners in Lighting International (PLI), voorheen bekend als Massive, op de vooravond van de start van de Light & Building beurs in Frankfort. Trio Leuchten is gespecialiseerd in lifestyle-verlichting voor de consumentenmarkt en wordt vooral verdeeld via meubelwinkels. PLI was tot nu toe in Duitsland vooral actief via het doe-het-zelfkanaal en krijgt er met Trio een afzetkanaal bij in de consumentenmarkt.

De overname past in de uitbouw van PLI tot een multimerkengroep die de markt bewerkt via verschillende afzetkanalen. In 2004 nam het bedrijf bijvoorbeeld Modular uit Roeselare over, een specialist in architecturale designverlichting.

PLI is marktleider in West-Europa met een marktaandeel van 7% en een omzet van 343 miljoen euro. De nummer twee, Eglo, haalt een marktaandeel van 2 tot 3%. De markt voor verlichting is aan het consolideren en de verlichtingsgroep, met hoofdzetel in Kontich, staat daarbij duidelijk aan de koperskant.

Via Trio Leuchten komt er 43 miljoen euro omzet bij en een honderdtal medewerkers. De groep telt nu wereldwijd 5.000 mensen. In het thuisland België heeft Massive geen productiecapaciteit meer, maar in Kontich staat wel het Europese distributiecentrum. Massive, dat bekend is als kostenleider, heeft zijn productie voor consumentenverlichting vrijwel volledig overgeheveld naar China.

,,We sluiten ons aan bij de Europese marktleider omdat we belangrijke voordelen in sourcing zien en ons voort kunnen concentreren op de uitbouw van Trio'', zei ceo Bernd Müller, een van de twee hoofdaandeelhouders van Trio.

Jules Noten, sinds september 2003 ceo van PLI, zei dat de groep al geruime tijd mogelijkheden onderzocht om in Duitsland en Frankrijk actief te worden in lifestyle-verlichting en het afzetkanaal van de meubelwinkels. ,,Trio sluit goed aan en versterkt onze leidende positie.''

PLI maakt op de verlichtingsbeurs in Frankfort ook een nieuw merk bekend. Het gaat om de lancering van de designverlichting Lirio. Die zal via een exclusief distributiekanaal worden verdeeld. ,,Lirio staat voor betaalbaar luxedesign'', zegt Noten. Hij verwacht dat Lirio als nieuw merk in een tijdspanne van 5 tot 6 jaar 20 tot 25 miljoen euro omzet boekt. PLI is voor 85% in handen van de durfkapitaalgroep CVC Capital Partners en voor 15% van het management. Toen CVC in 2002 het bedrijf overnam van de familie De Jaeck bestond de groep hoofdzakelijk uit één merk (Massive) dat het vooral van de doe-het-zelfmarkt moest hebben. Onder impuls van Jules Noten (ex-Unilever) werd een multimerken- en multichannelstrategie uitgebouwd.

PLI deed het afgelopen jaar opnieuw beter dan begroot, met een operationele cashflowmarge van ruim 15% op een omzet van 343 miljoen euro. CVC dacht vorig jaar nog aan de verkoop van de groep, maar besloot PLI te houden en de marktleiderspositie voort uit te bouwen. PLI bestudeert nog een overname in de markt van architecturale verlichting.

(pdd)