De Lijn duurder, behalve in voorverkoop
Foto: pdw
De Lijn past zijn tarieven aan. Een kaartje wordt duurder, behalve als je het vooraf koopt.

De raad van bestuur van De Lijn heeft gisteren beslist dat de tarieven voor bus en tram aangepast worden. De abonnementen worden 4,5 procent duurder. Een Omnipas voor een jaar zal 199 euro gaan kosten, tegenover 190 nu.

Bij biljetten en rittenkaarten ligt het minder eenvoudig. Daar zijn er zowel verhogingen als verlagingen. En dat heeft alles met de beleidskeuzes van De Lijn (en de Vlaamse regering) te maken. De maatschappij wil een betere doorstroming, zeg maar minder vertraging op de lijnen. Daarom worden de reizigers aangemoedigd hun kaartje vooraf te kopen. Een voorbeeld: een ticket bij de chauffeur zal 1,5 euro kosten, in voorverkoop 1,20 euro.

Deze ,,prijsspanning' moet de verkoop in de bus zelf met 70 procent doen terugvallen. Gerekend aan vijftien seconden verwerkingstijd voor de bestuurder, kan dit een totale tijdswinst van liefst 87.500 uur opleveren.

Maar wil de operatie slagen, dan moeten er (veel) meer voorverkooppunten zijn. Er worden onderhandelingen gestart met dagbladhandels en supermarkten om de tickets daar aan te bieden.

De prijsverlaging voor biljetten en kaarten zit vooral in de afschaffing van de prijs per gereden zone. Die is nogal ondoorzichtig en veroorzaakt wrevel in de grensgebieden. De Lijn vervangt de zonetarieven door een korteafstandsbiljet (een of twee zones) en een langeafstandsbiljet (drie zones en meer). Wie twee zones of meer dan drie zones doorkruist, zal minder betalen, in voorverkoop. Volgens de prognoses zou De Lijn hier een klein procent inkomsten derven.

Het is de eerste prijsaanpassing van biljetten sinds 1993, van kaarten sinds 1999. De abonnementen waren sinds de introductie van de Omnipas in 2001 evenmin opgeslagen. De aanpassingen gaan in maart 2006 in.

(ty)