Spoorwegen leggen 'taboe' op tafel

Met de vraag naar een uitbreiding van de noord-zuidas doorbreekt Infrabel een taboe. De spoorverbinding heeft eerder littekens geslagen in Brussel. 'Maar het moet', zegt topman Luc Lallemand, 'want het plafond van de spoorcapaciteit is bereikt'.
Spoorwegen leggen 'taboe' op tafel
Op 4 oktober 1952 opende koning Boudewijn de Brusselse noord-zuidverbinding. belga
Van onze redacteur







Parijs heeft er geen. Brussel wel. Een spoorverbinding dwars door de stad. De link tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid is vier kilometer lang, waarvan twee kilometer ondergronds.



Met de aanleg werd begonnen in 1911. Tijdens en tussen de twee Wereldoorlogen lag de bouw stil. Op 4 oktober 1952 kon koning Boudewijn de verbinding plechtig openen. De operatie kostte 9miljard Belgische frank, een gigantisch bedrag toen.



De aanleg van de noord-zuidas (of 'jonction' op z'n Brussels) heeft wonden geslagen. Wonden die nog niet allemaal geheeld zijn. Het stadshart lag jarenlang opgebroken. Oude volkswijken werden gesloopt of doormidden gesneden. Luc Lallemand, de gedelegeerd bestuurder van spoornetwerkbeheerder Infrabel, beseft dat hij met zijn vraag om een grotere noord-zuidverbinding (in de breedte of in de diepte) een taboe doorbreekt. 'Maar zoals er toen gebouwd werd, dat is de prehistorie. Vandaag worden er heel andere technieken toegepast en houden we veel meer rekening met de omgeving. We kunnen de hinder echt wel beperken.'



Lallemand weet waarom hij daar zoveel nadruk op legt. Hij wil een breed maatschappelijk draagvlak voor zijn grote project. Er moet iets gebeuren, stelt hij; welke technische oplossing er gekozen wordt, dat moet de uitkomst zijn van een debat met alle betrokken instanties. 'Ik wil de dynamiek rond een masterplan op gang trekken', zegt de Infrabel-baas. Maar dit mag niet tot getalm leiden. 'Tegen volgend jaar wil ik al duidelijkheid over welke optie ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer