Spoorwegen leggen 'taboe' op tafel

Met de vraag naar een uitbreiding van de noord-zuidas doorbreekt Infrabel een taboe. De spoorverbinding heeft eerder littekens geslagen in Brussel. 'Maar het moet', zegt topman Luc Lallemand, 'want het plafond van de spoorcapaciteit is bereikt'.
Spoorwegen leggen 'taboe' op tafel
Op 4 oktober 1952 opende koning Boudewijn de Brusselse noord-zuidverbinding. belga
Van onze redacteur







Parijs heeft er geen. Brussel wel. Een spoorverbinding dwars door de stad. De link tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid is vier kilometer lang, waarvan twee kilometer ondergronds.



Met de aanleg werd begonnen in 1911. Tijdens en tussen de twee Wereldoorlogen lag de bouw stil. Op 4 oktober 1952 kon koning Boudewijn de verbinding plechtig openen. De operatie kostte 9miljard Belgische frank, een gigantisch bedrag toen.



De aanleg van de ... Dit is een ds Plus artikel. Het behoort tot het betalende deel van de website.
U las 71 van de 680 woorden

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer