BRUSSEL De kabinetten van de Europese commissarissen hebben het document ontvangen waarin het eindoordeel staat van de administraties over de steun die de lagekostenmaatschappij Ryanair geniet op de luchthaven van Charleroi. De verminderde landingsrechten waarvan de maatschappij geniet kunnen niet door de beugel. Maar de andere steunmaatregelen worden wel door de vingers gezien, zeggen ingewijden.

Volgens het voorziene schema zal de Europese Commissie op 3 februari het lang verwachte oordeel vellen over de klacht tegen de mogelijk onwettige steun die de lagekostenmaatschappij Ryanair krijgt van het Waals gewest. Gisteren en vandaag, zaterdag, is het met valstrikken beveiligde document doorgestuurd naar de commissarissen.

Volgens eensluidende indiscreties is het eindoordeel van de administratie ,,optisch niet positief'', maar ,,ook niet zo erg dat de activiteiten in gevaar komen''.

Met name is de administratie negatief over de verminderde landingsrechten die Ryanair toegekend kreeg. Het gaat hier immers om wettelijke tarieven waarover nadien met de maatschappij werd onderhandeld en waarop kortingen werden toegestaan. Dat kan de Commissie niet aanvaarden.

De korting die is toegestaan op de afhandeling en dienstverlening is een andere kwestie. Daar gaat het wel over een contract tussen de luchthavenuitbater en een klant en daar zou de maatschappij wel vrijuit kunnen gaan. Dat zou dan gezien worden als wettelijk toegestane steun om een kleine regionale luchthaven te kunnen ontwikkelen.

Een belangrijk aspect van de zaak, waarover de Commissie zich zeker zal moeten uitspreken, is het ontbreken van een algemene regeling daaromtrent. Het is een van de argumenten van het Waalse gewest. De Commissie zou daarom aan het oordeel over Ryanair-Charleroi, een algemene regeling koppelen over de mogelijke steunverlening aan de ontwikkeling van regionale luchthavens.