BRUSSEL _ De Belgische Spoorwegen trekken vanaf 1 februari de prijs van een treinkaartje op met 2,8 procent. Treinreizigers die al recht hebben op een prijskorting, worden wel gespaard. Wie de tariefstijging wel gaat voelen, zijn de senioren en de bezitters van een Go Pass. Een treinrit kost de senioren vanaf februari 3 euro, een verhoging met een halve euro.

DE NMBS had het gisteren bij de voorstelling van de prijsaanpassing over een ,,tariefhervorming''. De belangrijkste ingreep is dat de spoorwegmaatschappij komaf maakt met een uitgebreide waaier van prijskortingen. Vanaf 1 februari zijn er nog maar twee kortingsformules. Ofwel gaat het om een reductie met 50 procent, ofwel rijdt de treinreiziger gratis.

Volgens Leo Pardon, binnen de directie verantwoordelijk voor het reizigersvervoer, worden al de huidige kortingen van minder dan 50 procent vervangen door de 50 procent-reductie. Wie nu al meer dan 50 procent krijgt, rijdt vanaf februari gratis.

Er zijn ook treinreizigers die meer zullen moeten betalen voor een verplaatsing met de trein. De senioren die sedert half juli 2000 2,5 euro betalen voor een treinrit heen en terug, zullen voortaan 3 euro moeten neertellen. De NMBS wijst erop dat de stijging gewoonweg neerkomt op de verrekening van de inflatie sedert 2000.

Directielid Leo Pardon wees er overigens op dat het de NMBS almaar meer moeite kost om voldoende treinen te vinden om alle senioren te vervoeren. ,,Het creëert exploitatieproblemen'', zei hij.

De Belgische Spoorwegen worden jaar na jaar geconfronteerd met een forse toename van het aantal oudere passagiers. Van 1,99 miljoen in 2001 naar 2,17 miljoen in 2002 naar 2,36 miljoen senioren vorig jaar.

De optelsom van alle tariefmaatregelen betekent wel dat het gemiddelde treinticket met 2,8 procent zal stijgen. De NMBS had volgens het beheerscontract dat ze heeft afgesloten met de Belgische overheid zelfs recht op een prijsstijging met 3,16 procent, stelt de bedrijfsleiding van het spoorwegbedrijf. De aftopping is toe te schrijven aan de hervorming van het kortingensysteem.

De NMBS beklemtoont dat de prijs van een treinticket in België ook na de verhoging een stuk lager ligt dan het Europese gemiddelde. In België bedragen de inkomsten per reizigerskilometer 7 eurocent. Het Europese gemiddelde ligt op 8 eurocent. Vergeleken met de buurlanden is een treinreis in België ook een pak goedkoper. Voor een traject van 104 kilometer zoals Luik-Brussel bedraagt de volle prijs circa 12 euro. In Duitsland moet bijna 20 euro worden betaald om zo'n afstand af te leggen.

Behalve de hervorming van het kortingensysteem en de prijsverhoging van het seniorenticket en de Go Pass (van 40 naar 41,5 euro) stuurt de NMBS ook de keycard bij. De prijs wordt opgetrokken maar tegelijk kan de reiziger er meer ritten mee doen en wordt ook de ritafstand opgetrokken van 9 naar 15 kilometer.

Ten slotte verdwijnen vanaf 1 februari een reeks tariefformules zoals de Golden Railpass (6 ritten voor 60-plussers voor 47 euro) en de B-Tourrail (maandkaart om 5 dagen te sporen).

www.nmbs.be

Bladzijde 3: Gratis sporen naar werk