ANTWERPEN - ,,De top van de kleine NMBS-dochter Inter Ferry Boats (IFB) zit hier te glimmen van trots''. Zo begon NMBS-directielid Marc De Scheemaecker gisteren zijn uiteenzetting over het eerste winstjaar uit het bestaan van IFB. Deze kleine NMBS-dochter met zo'n 239 personeelsleden stevent af op een operationele winst van 2,48 miljoen euro.

IFB is binnen de NMBS-groep een voorloper wat herstructureren betreft. Volgens de topman van de goederendivisie werpt de drastische reorganisatie van de voorbije twee jaar nu volop vruchten af. Het bedrijf heeft zijn koers bovendien grondig bijgestuurd. Participeren in haventerminals is niet langer een kerntaak. De NMBS-dochter concentreert zich op het inleggen en commercialiseren van goederentransporten via de trein en de binnenvaart.

In de praktijk kwam dat neer op de verkoop van belangen in haventerminals in Duinkerke en Zeebrugge. Door deze transacties zal de nettowinst van het boekjaar oplopen tot 5,44 miljoen euro. Twee jaar geleden incasseerde IFB nog een nettoverlies van ruim 110 miljoen euro.

Marc De Scheemaecker wees er verder op dat het moederbedrijf eveneens uitkijkt naar een koper voor het belang van 33 procent van de NMBS in de Europa-containerterminal. De Scheemaecker zei te wachten op teken van interesse van de andere aandeelhouder, HesseNoordNatie, maar meldde tegelijk dat andere partijen al hun interesse hebben getoond.

De staalproductenterminal in de Antwerpse haven, waarvan IFB 50 procent in handen heeft, is het buitenbeentje wat de terminals betreft. IFB blijft die wel beschouwen als een kernactiviteit.

Dat IFB het operationeel veel beter doet, wordt volgens De Scheemaecker, geïllustreerd door de forse toename van het aantal vervoerde containers. De eerste acht maanden waren al goed voor 310.000 twintig-voetcontainers, of 11 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Op de eigen terminals voor gecombineerd vervoer heeft IFB 300.000 intermodale eenheden overgeladen, een stijging van 17 procent.

De goede cijfers zijn mede te danken aan het Narcon, een binnenlands containervervoernetwerk. Volgens IFB droeg dit ook een steentje bij om de verkeersdruk op de Antwerpse Ring te verminderen. Totnogtoe zijn dankzij Narcon 250 vrachtwagens per dag van de Antwerpse Ring gehouden. De bedrijfsleiding verwacht dat het er de komende maanden in zal slagen om de vooropgestelde 500 vrachtwagens van de Ring te houden.

In het niet-container verkeer kende IFB een stijging van 200 procent tegenover de eerste acht maanden van vorig jaar. Dat is te danken aan een steenkolencontract. IFB bevoorraadt met goederentreinen en binnenschepen een elektriciteitscentrale in Frans Lotharingen. Dit contract weegt ook zwaar door in omzetgroei van 31 procent die voor 2004 in het vooruitzicht wordt gesteld.

(pse)