BRUSSEL - De ontwikkelaars van technologische apparaten bestempelen de gebruiker vaak als ,,moeilijke klant''. Toch kan een goede diagnose van het gebruikerspubliek voor de productie van nieuwe toestellen veel leed vermijden. Consultant Namahn uit Brussel steekt voor grote bedrijven scenario's in elkaar die de basis vormen voor de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijke toegangspoort.

Namahn werkt voor bedrijven zoals Icos, Agfa Gevaert en Banksys. Meestal doen ze het veldwerk voor een software-gedreven machine waarbij interactiviteit van groot belang is, zoals een betaalterminal. De medewerkers van Namahn leven zich in in het potentieel gebruik van een machine en plaatsen zich hiervoor in bestaande situaties waar ze werknemers en consumenten volgen. Zo kan je hen vinden in het ziekenhuis, waar ze proberen te achterhalen op welke manier medische beeldvorming het best hanteerbaar is. ,,We proberen de nuances in het publiek te ontdekken. Wij zijn de architect van de gebruikersbelevenis'', zegt de oprichter en directeur Joannes Vandermeulen.

Hierop volgen dan de gebruiksscenario's, het definiëren van wat de gebruiker moet kennen om de leerdrempel laag te houden, het geloofwaardig simuleren en het testen van het digitale gebruiksvoorwerp. Geraakt het ontwerp door de test, dan schrijft Namahn richtlijnen voor de softwareontwikkelaars die op basis daarvan de juiste toepassing moeten programmeren.

Namahn heeft recent mee de gebruikerssoftware helpen ontwikkelen voor de nieuwe betaalterminal van Banksys die in de winkels komt. Op 22 juni stelt Banksys het toestel voor. Ook werkt Namahn mee aan het project van Agfa Gevaert voor de verbetering van de gebruikersinterface van de machines voor medische beeldvorming.

Het bedrijf bestaat 17 jaar. Alles is begonnen met het schrijven van gebruikershandleidingen. Daarna volgden de evaluaties van geïnstalleerde gebruikersinterfaces, en van daar evolueerde het tot het ontwerpen van toegangspoorten tot machines. In de komende jaren wil Vandermeulen ook een volledige productstrategie aanbieden. Maar daarvoor beschikken ze nu nog niet over voldoende ervaring. ,,We hebben de ambitie om veel groter te worden dan nu'', glimlacht de oprichter.

Er zijn nu 15 werknemers, een mengelmoes van fysici, taalkundigen, ingenieurs en psychologen. En ze zijn nog op zoek naar een Franstalige antropologe. Omdat de werknemers altijd bezig zijn met bedrijfsgevoelige informatie, staat bedrijfsvertrouwen centraal in hun werk. Namahn boekte verleden jaar 1,3 miljoen euro omzet, en het bedrijf is netto winstgevend.

(nna)