BRUSSEL - Delhaize neemt de supermarktketen Cash Fresh over. Ook Carrefour, Colruyt en een reeks investeringsfondsen hadden interesse in het bedrijf van de Kempense familie Voeten. Delhaize betaalt 113miljoen euro voor de supermarkten en 51miljoen voor het vastgoed.

DE 43 Cash Fresh supermarkten situeren zich in alle Vlaamse provincies behalve West-Vlaanderen. Omdat ze vooral mikken op service en kwaliteit, sluit de formule goed aan bij die van Delhaize. Volgens directeur Arthur Goethals van Delhaize-België is er ook een sterke geografische complementariteit en is de overlapping met de bestaande Delhaizes minimaal. Het dossier moet nog wel worden goedgekeurd door de Raad voor de Mededinging. ,,Maar we zijn daarover vol vertrouwen'', aldus Goethals.

Het is de bedoeling om voorlopig weinig te veranderen aan de Cash Fresh-winkels. Hun naam blijft behouden, en ook de 1.260 werknemers blijven in dienst. Delhaize gaat wel het assortiment aanpassen, met meer nadruk op wijn, vers en biologische producten. Pas over een paar jaar zouden de winkels ook van naam veranderen. Of het geïntegreerde winkels dan wel zelfstandig uitgebate AD-Delhaizes worden, staat nog niet vast. Ook de toekomst van de eigen depots en de industriële keuken en bakkerij moet nog worden bekeken. ,,Het is nog onduidelijk of die op termijn voor ons toegevoegde waarde hebben'', zegt Goethals.

Met de acquisitie koopt Delhaize 1,3 procent additioneel marktaandeel bovenop de 25,7 procent die het vorig jaar haalde. Dat is nog niet voldoende om Carrefour, dat een marktaandeel van meer dan 30 procent heeft, van de troon te stoten als marktleider. Qua omzet voegt Cash Fresh 209 miljoen euro toe aan de 3,9 miljard van Delhaize-België.

Goethals denkt dat de omzet van Cash Fresh nog flink omhoog kan. Per vierkante meter wordt er in een Cash Fresh nu jaarlijks voor ruim 5.000 euro verkocht, terwijl dat bij de AD-Delhaizes gemiddeld 7.700 euro is en bij de geïntegreerde Delhaize-winkels 9.000 euro. Ook de gezamenlijke inkoop moet synergievoordelen opleveren.

Teleurstelling

Het aandeel Delhaize sloot gisteren 7,9 % lager af. Analisten en beleggers reageerden teleurgesteld op de resultaten over het vierde kwartaal. Die toonden een daling van de operationele marge tot 4,3 %. Dat had volgens financieel directeur Craig Owens onder meer te maken met een agressievere prijzenpolitiek. Hij wees er ook op dat er vorig jaar in de VS met een afwijkend aantal boekhoudweken werd gerekend, wat de cijfers vertekende. Zonder dat effect was de bedrijfsmarge gestegen.

Over heel 2004 werden de resultaten beïnvloed door de dollarzwakte en de extra week. Als daarvan abstractie wordt gemaakt, steeg de omzet met 3,9 % en de nettowinst met 53 %. In feite daalde de omzet met 4,5 % en steeg de nettowinst met 24 %. De operationele marge bedroeg 4,6 %, het hoogste cijfer in tien jaar.

Delhaize kondigde ook nog aan dat Recticel-topman Luc Vansteenkiste bestuurder wordt. Het wordt zijn zevende bestuursmandaat in een genoteerde onderneming. Volgens de code-Lippens over behoorlijk bedrijfsbestuur zou vijf het maximum moeten zijn.

(rmg)