Gilde haakt af bij verkoop Libeltex
Filiep Libeert is volgens insiders vandaag nog de enige reële kandidaat-koper van Libeltex. Foto: © herman ricour
De durfkapitaalmarkt mag dan wel springlevend zijn, de verkoop van talrijke bedrijven die in de etalage staan verloopt moeizaam. Libeltex maar ook Bopack zijn daar exponenten van.
DE verkoop van de West-Vlaamse dochter Libeltex van de Britse textielgroep British Vita stuit op een gebrek aan appetijt bij de durfkapitaalgroepen. Volgens partijen vertrouwd met de situatie zouden onder meer Gilde Investments, een Nederlands investeringsfonds, en Ergon, waarin ook GBL een belang heeft, het dossier geklasseerd hebben. Filiep Libeert, de ceo van de tapijtgroep Domo, had volgens betrokkenen gepoogd om Gilde te betrekken in zijn bod op Libeltex.

Filiep Libeert is de kleinzoon van de stichter van het West-Vlaamse nonwoven textielbedrijf Libeltex uit Meulebeke. Na de verkoop van Libeltex in 1979 aan British Vita bleef Libeert actief bij de groep, maar in april gingen de wegen onverwacht uit elkaar. Toen British Vita vorig najaar te kennen gaf dat het af wou van Libeltex, toonde Libeert al snel interesse om zijn voormalig familiebedrijf opnieuw over te nemen.

Libeert is volgens insiders vandaag nog de enige reële kandidaat-koper van Libeltex. Financiële partijen, zoals Gilde, hebben afgehaakt. Kenners schatten dat het verkoopproces, dat door de zakenbank Rotschild vanuit Londen gedirigeerd wordt, daarmee in het slop zit. ,,Tenzij Libeert alsnog een andere financiële investeerder vindt, belooft de verkoop op de lange baan te komen'', zegt een betrokkene. Libeert zelf is al verscheidene dagen niet bereikbaar.

Het probleem bij Libeltex is dat het een kapitaalintensief bedrijf is waarvan de terugverdientijd op investeringen vrij lang is. Bovendien werd de jongste jaren relatief weinig in het bedrijf geïnvesteerd. Ten slotte zijn heel wat van de klanten van het bedrijf uit de meubelindustrie de jongste jaren opgeschoven richting Centraal-Europa en verder. Kandidaat-kopers hebben bovendien l'embarras du choix . In de sector staan er verscheidene spelers te koop, zoals in Duitsland en Engeland.

Bij de Britse luchtvaartdienstengroep BBA, dat ook actief is in de textiel, mislukte de verkoop van dochter Fiberweb wegens gebrek aan een interessante prijs. BBA zou de divisie nu verzelfstandigen, maar niet noodzakelijk verkopen.

Ook bij Libeltex is de vraagprijs al flink gezakt. Libeltex behoort tot de Europese top-tien van textielbedrijven die gespecialiseerd zijn in niet-geweven materialen en haalde in 2004 een omzet van 90 miljoen euro. De Belgische tak, goed voor een omzet van 60 miljoen euro, heeft 235 mensen in dienst.

De moeder van Libeltex, de Britse schuimrubberproducent British Vita, werd vorig jaar tegen een vrij hoge prijs verkocht aan het Amerikaanse zwerfkapitaalfonds Texas Pacific Group (TPG).

Bij het etikettenbedrijf Bopack uit Wommelgem, waar de Antwerpse tak van het accountantskantoor Deloitte al bijna een jaar op de verkoop werkt, is de kans op succes erg klein geworden. De familie Boehlen en de financiële minderheidsaandeelhouders Sofindev en Halder hebben zelf nog niet alle hoop opgegeven. De financiële kandidaat-kopers kregen maanden geleden al te horen dat ze uit de race waren. Een Amerikaanse sectorgenoot van Bopack heette favoriet te zijn, maar een succesvolle afronding van de transactie laat op zich wachten. Volgens personen vertrouwd met de situatie is de deal net niet dood. ,,Het kan nog, maar ik geloof er niet meer in'', zegt een betrokkene.

Bopack is opgedeeld in de divisies systemen (voor productidentificatie), labelling (plaatsen van etiketten), codering, data handling en verpakkingen. België, Nederland en Frankrijk zijn de belangrijkste markten van Bopack dat werk biedt aan circa 700 mensen. De leiding van Bopack is in handen van Marc Boehlen.

Ten slotte is er de Limburgse lakgroep Alro waar eveneens Deloitte met de verkoop bezig is. Kenners zeggen dat de biedprijzen eerder matig zijn. De verkoop zit er in de tweede ronde.