BRUSSEL - Het Belgische reclamebureau Duval Guillaume opent volgende week zijn eerste agentschap buiten de landsgrenzen. Dat maakte het bedrijf bekend in een persmededeling. In New York installeert de groep een soort satellietkantoor om de Amerikaanse markt te bedienen.

Hoewel Duval Guillaume nooit zijn internationale ambities onder stoelen of banken heeft gestoken, bleef de internationale expansie voorlopig beperkt tot intenties. Tot nu, want op 9 mei gaat Duval Guillaume New York van start.

,,We zijn tien jaar geleden begonnen met het idee om internationaal te groeien en het is nu het ogenblik om dat waar te maken", zegt André Duval, medeoprichter van het bureau. ,,New York begint stilaan opnieuw het reclamecentrum van de wereld te worden, daar moeten wij bij zijn. We zijn niet de enigen die zo denken, Europese bureaus als Mother, 180° en Strawberry Frog hebben allemaal al kantoren in New York geopend."

Volgens Duval wil zijn agentschap meer zijn dan een traditioneel reclamebureau. ,,We willen een soort idea generator worden", zegt hij. ,,De traditionele tv-spot van 30 seconden heeft afgedaan. Google, iPod en Tivo geven de macht terug aan de consument. Amerikaanse bedrijven beseffen dat ook en moeten daarop inspelen. Wij kunnen hen daar bij helpen."

Er zullen vijf medewerkers aangeworven worden om het nieuwe bureau te besturen. Volgens Duval zal het voorlopig ook bij dit buitenlandse avontuur blijven: ,,Dit is zeker geen eerste stap in het oprichten van een netwerk en ook de creatie van ons werk blijft voorlopig in Brussel gebeuren."

(fpe)