Een Vlaamse kmo die haar producten verkoopt in Harrod's, Galeries Lafayette en La Samaritaine, en een eigen concept store heeft in Parijs kom je niet elke dag tegen.

Het is net daarom dat Flamant Home Interiors uit Geraardsbergen deze week de Mercuriusprijs in ontvangst heeft genomen. Die onderscheiding, van de distributiefederatie Fedis, beloont het bedrijf voor innovatie en creativiteit. Flamant bewijst dat Belgische kmo's nog steeds een toekomst hebben, ook in het buitenland, meent Fedis.

Flamant Home Interiors heeft van rustieke en beschaafde woninginrichting zijn handelsmerk gemaakt. ,,Het universum van Flamant combineert de charme van de oude wereld en modern comfort met discrete luxe, waarbij gezinsmeubilair, grote houten boekenkasten en zeldzame objecten de ruimte delen met het glanzend leder van leunstoelen en de ruwheid van oude meubels'', zo luidt het wat barok in de bedrijfsbrochure. Of kortweg: bourgeois-bohémien .

Het bedrijf van de drie broers Alex, Geo en Jacques Flamant werd in 1978 opgericht als groothandel in interieurobjecten, voortbouwend op de antiekhandel van hun vader. Die zag de mogelijkheid om goedkoop objecten in het Verre Oosten te laten maken en die via interieurwinkels te verkopen. ,,De accessoires werden gepresenteerd op brocantemeubels, en onze klanten vroegen ons waar we die vandaan hadden. Zo groeide het idee om ook die meubels opnieuw te laten fabriceren'', vertelt Jacques Flamant, de jongste van de drie broers.

In 1988 opende Flamant Home Interiors een eigen corner in de Brusselse Inno, in 1992 gevolgd door een aanwezigheid in de Parijse Printemps en een eigen winkel in Antwerpen. ,,Die winkel sloeg erg goed aan, omdat het leek alsof klanten in een woonhuis binnenkwamen'', zegt Flamant.

In de loop der jaren werden er in Belgë nog vijf winkels geopend en breidde Flamant zijn actieterrein uit naar Frankrijk en Duitsland. Galeries Lafayette en Harrod's benaderden Flamant zelf met de vraag hun producten te mogen verkopen.

,,Mohamed al Fayed is toen persoonlijk langs geweest in onze Parijse winkel'', herinnert Jacques Flamant zich nog. Voor volgend jaar staan openingen in München en Milaan op het programma. De groothandelspoot van Flamant, gevestigd in een modern pand in Geraardsbergen, levert aan vijfhonderd interieurzaken in heel Europa, waarvan veertig in België. Bijna driekwart van de omzet wordt in het buitenland gerealiseerd.

Sinds het ontstaan in 1978 is Flamant Home Interiors jaarlijks met gemiddeld 20 procent gegroeid. De omzet bedroeg vorig jaar 36 miljoen euro. ,,Het groeitempo zal versneld worden'', voorspelt Jacques Flamant. Ook in de 21ste eeuw blijven mensen graag cocoonen, en daar hoort een gezellig huis bij, zegt hij. ,,Zelfs jonge mensen, die aanvankelijk voor strak design vallen, gaan toch op zoek naar gezelligheid als ze wat ouder worden en een gezin stichten.''

(rmg)

www.flamant.com