Sioen Industries vecht al vele jaren tegen dalende marges, maar nu lijkt ook de historisch erg knappe omzetgroei het te begeven.

IN een zogenaamde trading update over het derde kwartaal moest Sioen met een vooruitgang van amper 0,3% een erg magere omzetevolutie prijsgeven. In het beste geval zal de marktleider in gecoat technisch textiel dit boekjaar nog een omzetgroei kunnen realiseren van een paar procent. Beleggers stuurden het aandeel met een erg hoog handelsvolume meer dan 6 % lager tot 8,4 euro. Dat is bijna een historische dieptepunt en komt in de buurt van het niveau waartegen het West-Vlaamse familiebedrijf in 1996 naar de beurs kwam. Dat het aandeel toen vertienvoudigde, maar sinds de top in 1999 in zes tergende jaren weer 80% van zijn waarde verloor heeft ook nu nog zijn belang. Heel wat beleggers zien het aandeel namelijk als een herstelkandidaat. Maar de vraag is of zij niet wachten op Godot. De stagnatie van de omzet is een teleurstelling in een lange rij die startte in 2000. In dat jaar was het plots afgelopen met de bijzonder hoge operationele winstmarge die Sioen als groentje op de beurs realiseerde. De EBIT-marge daalde van 20 naar 12%. Sindsdien werkte Sioen een indrukwekkend investeringsprogramma af. De noeste West-Vlamingen zouden zo na enkele jaren het hele productieproces zelf in handen nemen. Van de ontwikkeling van de kunststofgranulaten tot het spinnen, weven, coaten en confectioneren: Sioen schakelde alle tussenschakels uit om de toegevoegde waarde binnenhuis te krijgen. Maar de zware investeringen in hypermoderne productiesites wogen jarenlang op de marges. Al die tijd geloofden analisten dat de beloning wel zou volgen. Maar in 2004 daalde de operationele winstmarge verder tot een dieptepunt van 8,6%. De nieuwe kwelgeest werd de combinatie van hogere grondstoffenprijzen en een niet aflatende prijsdruk. Dat laatste reflecteert het nieuwe economische klimaat. De aanbieders hebben de macht over de prijzen verloren. Maar Sioen is ook in de moeilijkere jaren altijd blijven groeien. En spectaculair: van 85 miljoen euro omzet in '96 naar 311 miljoen euro vorig boekjaar. Haast ongemerkt is echter het aandeel van de activiteiten met lagere marges almaar toegenomen. De veelbesproken overname van Roltrans, de producent van dekzeilen voor vrachtwagens, is één voorbeeld, de erg verdienstelijke ontwikkeling van hoezen voor airbags een ander. Maar de auto-industrie is een genadeloze inkoper. Zowat 60% van de activiteiten van Sioen houdt nu verband met de transportsector. Een erg cyclische bedrijvigheid, die de voorbije jaren nog een hoogconjunctuur beleefde.