Speculatie over faillissement GM
Foto: © AFP
De prijzenslag tussen GM en Ford woedt in alle hevigheid. Er gaan geruchten dat GM dit niet lang meer kan volhouden.

De Amerikaanse autobouwer General Motors zag zijn aandelenkoers dinsdagavond kelderen. De koers bereikt dinsdag de 22,51 dollar per aandeel, het laagste punt in 23 jaar. Het aandeel sloot de beursdag uiteindelijk af op 22,61 dollar.

De beleggers zijn ongerust over een nieuwe prijsoffensief dat GM lanceerde in de prijzenoorlog met zijn grote concurrent Ford. Voortaan zal GM zijn wagens verkopen tegen dezelfde prijzen die de personeelsleden van de toeleveranciers van General Motors betalen.

Een schot in de roos blijkt de promotieactie, die de naam Red Tag meekreeg, in ieder geval niet. Integendeel. Het nieuwe incentive-programma, wakkerde alleen de geruchten aan dat GM aan de rand van het faillissement staat.

,,De kostenstructuur verandert niet'', zei een analist tegen het persagentschap Reuters . ,,Dit nieuwe programma haalt alleen het duurste segment naar beneden en vermindert de marges nog, hoewel die al negatief waren.''

Maar General Motors moet iets doen. De groep zag zijn Amerikaanse verkoop in oktober 23 procent teruglopen na een promotiecampagne eerder in de zomer. GM, dat de zware kosten voor de gezondheidszorg van zijn personeel meedraagt en de dure grondstoffen moet betalen, heeft af te rekenen met een vertragende verkoop van de grote terreinwagens. Die waren ooit de grote melkkoeien van de autobouwer. En tegelijkertijd verliest GM, net als zijn rivaal Ford, marktaandeel aan buitenlandse, vooral Aziatische, concurrenten.

Maar het is vooral de positie van Delphi, de noodlijdende toeleverancier van GM, die de analisten zorgen baart. Een mogelijke staking bij Delphi kan enkele fabrieken van General Motors stilleggen, menen analisten. En dat kan de autogigant rechtstreeks naar het faillissement leiden.

GM deelt die bezorgdheid in ieder geval niet. ,,Dit is geen scenario waar we rekening mee houden'', zegt Marco Van Riel, de woordvoerder van GM Belgium. Volgens hem voldoet General Motors niet eens aan de wettelijke vereisten voor een chapter 11, een bescherming tegen schuldeisers, de Amerikaanse variant van het gerechtelijk akkoord. De hele zaak rond Delphi kan GM tussen de 0 en 12 miljard dollar kosten aan verplichtingen voor pensioenen en gezondheidszorg, zegt Van Riel. Maar waarschijnlijk zal dat bedrag in het midden tussen die twee uitersten liggen, rond 6 miljard dollar.

Ook Pieter Donck, de directeur Automobiel bij de federatie Agoria, gelooft niet in een mogelijk bankroet voor General Motors. ,,Het is geen nieuws dat het GM niet voor de wind gaat'', zegt hij. ,,Je blijft ook overal de bezorgdheid lezen dat GM onder enorme druk staat. Maar dat de groep over de kop zou gaan, is een stap te ver.''

Maar dat General Motors voor een groot stuk afhankelijk is van Delphi voor zijn onderdelen, moet Donck wel toegeven. Van Riel zegt daarover niets te kunnen zeggen.

Alles hangt ervan af hoe sterk Delphi en GM verweven zijn. Maar door de trend om alle onderdelen just-in-time te leveren, kan een leverancier met moeilijkheden de productie van een fabriek wel stilleggen, zegt Donck. Dat moet dat niet noodzakelijk een faillissement of een staking zijn, Een gewoon verkeersongeluk is voldoende. Donck geeft de fabriek van Volvo in Gent als voorbeeld. Als er op de Kennedylaan in Gent iets gebeurt, deelt Volvo in de klappen. Dat bleek begin november toen er op de Kennedylaan een vrachtwagen kantelde, waardoor het verkeer de hele dag lam lag.

Volvo moest in allerijl alternatieve routes uitstippelen voor de vrachtwagens om de onderdelen geleverd te krijgen.

En als er met Delphi iets misgaat, dan kan GM dat niet op enkele dagen rechttrekken. Delphi maakt immers gespecialiseerde onderdelen voor GM, waarvoor niet onmiddellijk een alternatief te vinden is.

Maar GM werkt aan een herstelprogramma. Zo heeft de groep onlangs een akkoord gesloten over de pensioenlasten van de werknemers, ,,een gigantisch blok aan het been'', zegt Donck. Het akkoord geeft GM wat meer financiële ademruimte. Daarnaast heeft GM een enorm modellenoffensief gelanceerd waarmee het marktaandeel wil winnen.

En ondertussen maakt de promotiecampagne die de geruchtenmolen in gang zette, geen indruk op GM's concurrent Ford. Gisteren was de groep nog druk bezig om een antwoord op GM uit te werken. Ook Chrysler, de derde autoverkoper in de VS na GM en Ford, bestudeert de mogelijkheden.

(lej)