BRUSSEL - Het bedrijfsmecenaat staat in ons land nog in de kinderschoenen. ,,De kennis en de ervaring is beperkt, zowel in de ondernemingen als in de academische wereld'', zegt Maurice Lippens, de voorzitter van de bank- en verzekeringsgroep Fortis. Nochtans heeft de bank al tien jaar ervaring met mecenaat. Om andere ondernemingen te helpen bij het opzetten van mecenaatinitiatieven heeft Fortis samen met de krant L'Echo een ,,praktische gids'' uitgegeven.

SINDS 1995 heeft Fortis een onafhankelijke entiteit die het mecenaatbudget van de bank beheert. Sinds 2002 kreeg het hele gebeuren de vorm van een stichting: de Fortis Foundation. Jaarlijks geeft de Foundation zo'n 1,5 miljoen euro weg. De jongste jaren krijgt de Foundation steeds meer vragen over hoe bedrijfsmecenaat in de praktijk te brengen.

Om daarop een antwoord te geven, heeft Amélie d'Oultremont, de algemeen directeur van de Fortis Foundation, samen met de journalist Jean Blavier, de ,,Praktische Gids voor Bedrijfsmecenaat'' geschreven.

,,Het is een handleiding met al onze goede recepten voor bedrijfsmecenaat'', zegt Lippens. De graaf ziet twee redenen waarom Fortis zijn ervaring wil delen met, bijvoorbeeld, de concurrentie. ,,De tijd dat mecenaat het stokpaardje van de voorzitter was, ligt lang achter ons. Mecenaat wordt gezien als een belangrijk element van de ondernemingsstrategie.'' En op de tweede plaats wijst Lippens op het gebrek aan ervaring en kennis. Een beetje idealistisch hoopt hij nu dat ,,als meer ondernemingen aan mecenaat zouden doen, de maatschappij er wel bij vaart''. En voegt hij eraan toe: ,,We hebben er niets bij te verliezen.''

De auteurs hebben vooral een praktische gids willen schrijven, zegt Blavier. ,,Je vindt er dus geen lange uiteenzettingen in. En heel weinig cijfers.'' Wat er wel in staat, is bijvoorbeeld een strategie voor ondernemingen die aan mecenaat willen doen. ,,Welke zijn de vragen die ik me moet stellen, die mij gesteld zullen worden en die de aandeelhouders zullen stellen'', dat is volgens Blavier wat de lezer in het boek kan vinden.

Het boek is onder meer te koop in De Standaard Boekhandel en Fnac.

(lej)