Kanaal Z verbreedt aanbod
Kanaal Z wil ook ruimere onderwerpen brengen.
De zakenzender Kanaal Z gaat zijn programma-aanbod verbreden, maar met behoud van zijn eigenheid.

Dirk Van Roy, de directeur nieuwe media, radio en televisie van Kanaal Z-eigenaar Roularta, bevestigde gisteren wat gedelegeerd bestuurder Rik De Nolf een dag eerder had verteld op een lunch van het weekblad Trends .

Kanaal Z wil een bredere nieuwszender worden, die meer biedt dan alleen maar financieel-economische informatie, zonder evenwel te gaan concurreren met algemene zenders zoals de VRT en VTM.

Kanaal Z heeft nu een dagelijkse nieuwsuitzending, die in Vlaanderen begint om half acht 's avonds en die daarna in een ,,lus'' herhaald wordt. Het is de bedoeling het nieuws niet alleen regelmatig te updaten, maar ook ruimere onderwerpen te brengen zoals lifestyle en sport.

,,Maar daarbij blijft de economische invalshoek wel vooropstaan'', zegt Van Roy. ,,Dat is tenslotte onze unique selling proposition .''

Voor de verbreding wordt een beroep gedaan op samenwerking met de redacties van de Roularta-magazines Knack, Trends en Sport/VoetbalMagazine . Van Roy geeft het voorbeeld van het voetbalschandaal: ,,Waarom zouden de experts van Sport/VoetbalMagazine dat niet komen toelichten op Kanaal Z?''

Een exacte timing voor de verbredingsoperatie is er nog niet, en ook over de middelen en eventueel bijkomende man/vrouwkracht kan Van Roy nog niets zeggen. ,,We zijn nog volop bezig om het concept uit te werken, maar het is wel de bedoeling zo snel mogelijk van start te gaan. Over het principe is iedereen het eens'', zegt Van Roy.

Kanaal Z ging van start op 1 februari 1999, en was een initiatief van het toenmalige Uitgeversbedrijf Tijd en Roularta. In 2002, toen het voortbestaan van de zender aan een zijden draadje hing, werd Roularta de enige eigenaar.

Kanaal Z en zijn Franstalige evenknie Canal Z bereiken nu elke weekdag 314.000 kijkers, en 815.600 kijkers per week.

Roularta bezit in de audiovisuele sector ook de helft van de Vlaamse Mediamaatschappij, het bedrijf boven de zenders VTM, Kanaal 2, JimTV en het radiostation QMusic. Er zouden ook gesprekken lopen met de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) over een nauwere samenwerking met Kanaal Z.

De VMMa kondigde begin dit jaar aan dat ze over twaalf tot vijftien maanden wil beginnen met een eigen digitale en betalende nieuwszender, die 24/7 zal heten. Voor die zender zou mogelijk een beroep worden gedaan op samenwerking met Kanaal Z en een aantal regionale televisiezenders.

(kdr)