BRUSSEL - De Belgische Spoorwegen hebben onlangs alle 250 Belgische stations een score op tien gegeven. In Vlaanderen - in totaal 142 stations - is Mol met 2,6 op 10 de rode lantaarndrager. Alleen Brussel-Nationaal-Luchthaven haalt alle punten. Het gemiddelde van de tien grootste stations in Vlaanderen is 7 op 10. Voor de NMBS wordt het rapport de leidraad voor haar investeringen in modernisering en vernieuwing van stations, verklaart een woordvoerder van de NMBS.

DE NMBS hield bij de toekenning van de punten rekening met vijf criteria. Er werden punten gegeven op het stationsgebouw, de stationsomgeving, de perrons (staat en toegankelijkheid), de fietsenstallingen en de autoparking. Het uiteindelijke resultaat was een quotering op tien punten.

Uit de resultaten blijkt dat drie stations de helft van de punten niet hebben gehaald.

De woordvoerder van de NMBS, Jochen Goovaerts, wijst er wel op dat de spoorwegmaatschappij niet heeft gewacht op het rapport om sommige stations grondig te moderniseren. Het typevoorbeeld is precies de rodelantaarndrager Mol, waar de Belgische Spoorwegen al bezig zijn met de bouw van een nieuw stationsgebouw.

Opmerkelijk is ook dat heel wat Vlaamse stations waar veel reizigers op- en afstappen niet echt goed scoren. De zwakke broertjes zijn hier zonder meer Gent-Sint-Pieters en Brugge. De NMBS is overigens bezig om een masterplan te maken voor de vernieuwing van Gent, het op twee na drukste station in Vlaanderen. In Brugge zijn er werken bezig aan de perrons en de onderdoorgang. De tien grootste stations halen een gemiddelde van net 7 op 10. In Wallonië slaagde geen enkel station erin om een tien op tien te behalen. Namen haalde met 9,4 de beste score, Assesse met 1,1 de slechtste.

De NMBS zal bij de vastlegging van de investeringsprioriteiten overigens niet alleen rekening houden met de behaalde punten maar ook met het aantal reizigers. Een station met veel reizigers en weinig punten heeft voorrang op een station dat even slecht scoort maar veel minder reizigers verwerkt. Zo zal het station van Landen met een 5,5 en wekelijks 16.672 reizigers veel meer prioriteit krijgen dan Zedelgem dat het eveneens moet doen met een 5,5 maar waar wekelijks slechts 2.132 reizigers passeren.

De NMBS-studie beperkte zich wel tot de stations. Die werden opgedeeld in vier categorieën volgens het aantal reizigers.

A-stations zijn goed voor meer dan 70.000 reizigers per week, B-stations verwerken tussen 20.000 en 70.000 reizigers, C-stations tussen 5.000 en 20.000 en D-stations minder dan 5.000 passagiers. Al deze stations samen verwerken 93 procent van de treinreizigers. De NMBS liet de stopplaatsen wel uit de studie.


 BEST SCORENDE STATIONS
1. Brussel Nationaal Luchthaven (A) 10
2. Galmaarden (D) 9,9
3. Bornem (D) 9,5
4. Mortsel Oude God (D) 9,2
   Boom (D) 9,2
6. Genk 9,1
7. Landegem (D) 9
   Heist (D) 9
   Bockstaal (C) 9
10. Merchtem (D) 8,9
    Puurs (C) 8,9
 
 SLECHTST SCORENDE STATIONS
1. Mol (C) 2,6
2. Wondelgem (D) 4,6
3. Diest (C) 4,9
4. Scheldewindeke (D) 5
5. Schoonaarde (D) 5,1
6. Kalmthout (D) 5,2
7. Haaltert (D) 5,4
8. Idegem (Denderleeuw) (D) 5,4
9. Wevelgem (D) 5,4
10. Hove (D) 5,4
 
 STATIONS MET DE MEESTE REIZIGERS (*)
 (*) per week
quotering
1. Brussel Centraal 334.455 8,6
2. Brussel Zuid 220.699 6,6
3. Gent Sint-Pieters 200.773 5,9
4. Brussel Noor 162.778 7,1
5. Leuven 119.946 6,6
6. Antwerpen Berchem 113.852 6,1
7. Antwerpen Centraal 107.999 7,7
8. Mechelen 91.919 6,3
9. Brugge 91.737 6
10. Denderleeuw 58.362 7,1