BRUSSEL - Het reclamebureau VVL BBDO is naar eigen zeggen onbetwiste topscorer in de Effie-wedstrijden die elk jaar georganiseerd worden. De zilveren Effie die het bureau dinsdag kreeg voor zijn Libelle-campagne, is de twintigste die VVL BBDO in de wacht sleept. Daarmee staat het bureau onbetwist aan de leiding.

De nummers twee en drie in de ranglijst zijn, ex aequo, TBWA en Lowe. Zij hebben de afgelopen zeventien jaar ieder negen Effies gewonnen. Sinds 1987, toen de wedstrijd voor het eerst werd georganiseerd, werden er 118 Effies uitgereikt. De Effies zijn prijzen voor de reclamecampagnes die het meest effectief gebleken zijn. Het reële effect op de omzet of de positionering van het product of de dienst is het belangrijkste element waarmee de jury rekening houdt. Bij de uitreikingen van dinsdag won TBWA een gouden Effie met de campagne van Eurostar (DS 9 juni). VVL BBDO won een zilveren Effie met een campagne voor het weekblad Libelle. Mede door de campagne steeg de verkoop van 212.200 exemplaren in 2001 naar 223.600 in 2003. Het marktaandeel ging van 10 naar 10,8 procent. De campagne werd eerder al bekroond door Zorra, een organisatie die het doorbreken van traditionele rolpatronen in de reclame aanmoedigt.

(rmg)