LUIK - België hinkt wat achterop in de ontwikkeling van callcentra, maar daar kan met de komst van het Zweedse communicatiebedrijf Transcom verandering in komen. De topman Keith Russel verwacht alvast groei van de totale Belgische markt voor callcentra en van het aandeel van Transcom in die ontwikkeling.

GISTEREN nam Transcom in Herstal zijn eerste Belgische callcenter in gebruik. Het centrum telt nu 100 werknemers, die werken voor de Zweedse telecomoperator Tele2. Transcom investeerde 970.000 euro in het callcenter, dat tegen eind 2005 ongeveer 200 werknemers moet tewerkstellen.

,,België is een markt met groeipotentieel en ontbrak nog op onze kaart'', zegt Russel, op bezoek in Luik. In de volgende vijf jaar wil Transcom zich toespitsen op het aanbieden van diensten die een hogere marge opleveren, zoals een dienst voor rechtsbijstand. Ook moet Herstal op zoek naar internationale klanten, zodat de inkomsten niet alleen van Tele2 komen. In Herstal kunnen er waarschijnlijk 400 werknemers geplaatst worden, maar vanaf die omvang wordt het moeilijk om in dezelfde regio nog werknemers te vinden. Daarna moet er een tweede centrum worden opgericht, waar Russel zeker geen probleem mee heeft.

Transcom is een deel van de Kinnevic groep, met wereldwijd meer dan 28.000 werknemers. Het bedrijf werd in 1995 opgericht als callcentrum voor Tele2. Dit jaar opende Transcom drie nieuwe callcentra en daar kunnen er nog twee bijkomen. Maar overnames sluit Russel ook niet uit. Dit vooral in gebieden waar het moeilijker is om zelf een centrum op te zetten. In het eerste semester groeide de omzet van de groep met 37%, met de sterkste stijging in Portugal en Spanje.

Volgens de Belgische directeur van Tele2, Grégoire Dallemagne, kent de operator een gestage groei en is dat ook te merken aan het werk in het callcentrum. ,,We hebben meer dan 10% marktaandeel'', zegt Dallemagne. ,,Goed voor tussen de 350.000 en 400.000 klanten.'' Tele2 ging in ons land van start op 15 januari 2003 in Brussel en is sinds 1 juli actief op het hele Belgische grondgebied. De operator biedt zijn klanten spraaktelefonie en toegang tot het Internet via de gewone telefoonlijn (dial-up). Maar daar komt waarschijnlijk ook mobiele telefonie bij.

(nna)