Huis van de Muis  wil Nemo en  The Incredibles inlijven
,,The Incredibles'' is een van de succesvolle digitale animatiefilms van Pixar. Foto: © AP
Walt Disney staat op het punt om Pixar te kopen. Daarmee doet het een gooi naar het marktleiderschap in zijn oorspronkelijke corebusiness.

T OT twee jaar geleden verdeelde en cofinancierde Disney de digitale animatiefilms van Pixar, de maker van onder meer Toy Story, Finding Nemo en The Incredibles.

Op die manier kon het moederhuis van Mickey Mouse en Donald Duck toch nog een graantje meepikken van de doorbraak van computeranimatie in de tekenfilmindustrie. Die (r)evolutie had Disney grandioos gemist, en zijn recente eerste eigen digitale tekenfilm Chicken Little oogstte maar matig succes.

Twee jaar geleden zei Apple-topman Steve Jobs, die ook hoofdaandeelhouder, voorzitter en CEO van Pixar is, de distributieovereenkomst met Disney echter abrupt op. Rekening houdend met de opzeggingstermijn zou de samenwerking de facto dit jaar aflopen, na het uitbrengen van de volgende film van Pixar, Cars .

Aan de basis van de opzegging van het contract lag onenigheid tussen Pixar en de toenmalige baas van Disney, de eigenzinnige Michael Eisner. In oktober vorig jaar stapte Eisner evenwel op bij Disney, en werd hij als CEO vervangen door Robert Iger. Die heeft er een prioriteit van gemaakt om de relatie met Pixar en met Steve Jobs opnieuw vlot te trekken. Dat hij daar vorderingen in boekt, blijkt onder meer uit het feit dat Disney er vorige herfst mee instemde dat succesvolle televisieseries van Disney, zoals Desperate Housewives en Lost ook beschikbaar worden in een formaat waardoor ze gemakkelijk gedownload en afgespeeld kunnen worden op de iPod van Apple.

Volgens The Wall Street Journal is een overname van Pixar door Disney een van de denksporen die nu onderzocht worden. Het zou gaan om een aandelentransactie, waardoor Steve Jobs, die nog 50,6 procent van Pixar bezit, de grootste individuele aandeelhouder van Disney zou worden.

Pixar heeft een marktkapitalisatie van 6,7 miljard dollar, maar daarin zit al een overnamepremie ingecalculeerd. Er is dan ook nog geen akkoord over een prijs: de gesprekken zitten nog in een ,,gevoelige'' fase, aldus The Wall Street Journal. Of het tot een overname komt, is daarom nog lang niet zeker.

Andere mogelijkheden zijn dat Disney een participatie neemt in Pixar, of dat er gewoon een nieuwe distributieovereenkomst gesloten zou worden.

Een akkoord heeft ook voor Pixar voordelen, omdat het dan bijvoorbeeld voor zijn tekenfilmfiguren toegang zou krijgen tot de machtige merchandising-machine van het Huis van de Muis.

(kdr)