INTERVIEW. Bill Emmott geeft na 13 jaar het roer van The Economist door

Gezocht: hoofdredacteur (m/v) voor oud wereldtijdschrift

Op 1 april geeft Bill Emmott (49) na 13 jaar het roer van The Economist uit handen. Het was tijd, zegt hij, om eens iets anders te gaan doen. En voor de krant - zeg nooit tijdschrift of magazine, ook al verschijnt het maar een keer per week, op A4-formaat en op glanspapier - is het ook goed, zegt hij.
Gezocht: hoofdredacteur (m/v) voor oud wereldtijdschrift
Bill Emmott: ,,Ik een machtig man? Ik denk het niet.''
GAAT de lezer veel merken van die regimewissel? Kan zijn opvolger (m/v) de lijn veranderen? ,,Oh, ja, dat recht heeft hij of zij. Maar de redactie zal grenzen trekken. En de lijn moet ook geloofwaardig blijven voor de lezer. Die zal geen al te fundamentele ingrepen aanvaarden. Die koopt het blad voor wat het nu is.''



Emmott heeft recht van spreken. Sinds hij in 1993 hoofdredacteur werd, is de oplage verdubbeld tot meer dan een miljoen exemplaren per week - zonder gratis cd's of restaurantbonnetjes. De voornaamste reden voor dat succes is de globalisering, zegt hij tijdens een gesprek in zijn bureau in de Economist Building aan St James's Street in hartje Londen. Even verderop houdt kroonprins Charles kantoor en om de hoek ligt Jermyn Street, waar Britse gentlemen zich kleden.



Emmott is een joviale man, zonder kapsones. Hij huist weliswaar in het corner office , maar dat hoekkantoor is verrassend klein en sober voor iemand die de richting van de wereld met zijn blad wil beïnvloeden. Is hij een machtig man? (lacht) ,,Ik denk het niet. Mijn grootste macht is onze lezers goed informeren en zo hun denken beïnvloeden. Regeringen en bedrijven malen om wat we schrijven, omdat onze lezers invloedrijke mensen zijn.''



Televisiezenders die dag en nacht nieuws brengen, schieten als paddestoelen uit de grond. En het internet lijkt alomtegenwoordig. Hoe ziet Emmott de toekomst van de schrijvende pers te midden van al dat nieuwe-mediageweld? ,,Die aanval van tv en internet betekent dat de schrijvende media meer analyse en verklaring moeten brengen. Ze kunnen niet concurreren op basis van nieuws, van snelle informatie. En ze kunnen zeker niet concurreren, zoals vele kranten proberen, met entertainment, met verhalen over BV's. Internet en tv zullen op die terreinen altijd winnen.''



,,De kranten moeten uitleggen wat er gebeurt, waarom het gebeurt en hoe het verder zal evolueren. Als ze dat doen - en The Economist doet dat - dan hebben ze een goede toekomst. De mensen worden bedolven onder de informatie die ze niet begrijpen. Kranten moeten hen inzicht verschaffen. Het is cruciaal dat persmensen begrijpen dat de markt voor analytische journalistiek - ik noem het explanatory ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer