Inno klaar voor de toekomst
BRUSSEL - Het grootste warenhuis van het land, de Inno aan de Nieuwstraat, heeft een ingrijpende gedaanteverwisseling achter de rug. Onder impuls van de nieuwe eigenaar, het Duitse Kaufhof, werd de winkel opgefrist en omgedoopt tot Galeria Inno. Aanleiding voor een gesprek met gedelegeerd bestuurder Roger Lommel.

NADAT Kaufhof, onderdeel van de Metro-groep, in 2001 de Inno-warenhuizen overnam van de GIB-groep, werd een ingrijpend vernieuwingsprogramma aangevat. Dat was bedoeld om de verouderde warenhuizen opnieuw aansluiting te doen vinden bij de smaak van de moderne consument. Kaufhof maakte daarbij gebruik van de eigen knowhow, maar vermeed om van de Inno-vestigingen doorslagjes te maken van de Kaufhof-winkels. Inclusief de vlaggenschipwinkel in de Brusselse Nieuwstraat zijn nu zes winkels aangepakt. De overige negen volgen in de komende jaren. De vernieuwing van de Inno in de Nieuwstraat kostte 25 miljoen euro.

. - Wat zijn de belangrijkste veranderingen vergeleken met de oude situatie? Ongetwijfeld de architectonische wijzigingen. De gevel was vroeger grijs en somber, maar heeft nu een grote glaspartij gekregen die vooral 's avonds als lichtgevend baken zal fungeren. Ook binnen is er veel veranderd. We hebben veel meer ruimte gecreëerd, onder andere door de roltrappen zichtbaar te maken. Verder hebben we het gamma uitgebreid. We verkopen nu meer modemerken dan voorheen, waaronder heel wat Belgische. We gaan uit van het principe dat we de dominante speler moeten zijn op het gebied van merkenmode.

- Wat is het effect van de vernieuwingsoperatie geweest in de vijf Inno's die al aangepakt zijn? De omzet is met gemiddeld 25 procent gestegen. Ook de winstgevendheid is toegenomen, maar daarover kan ik geen cijfers geven. Metro geeft alleen cijfers op groepsniveau. In elk geval is het belangrijk dat Inno weer een toekomstperspectief heeft. Toen ik hier negen jaar geleden kwam, was Inno een verouderde winkelketen waarvan menigeen zich afvroeg hoe lang er nog toekomst voor was. Nu wordt er weer geïnvesteerd en dat is ook een heel belangrijk signaal voor het personeel.

- Op de vierde etage van het warenhuis is nu een Media Markt gevestigd. Een ideetje van het moederhuis? Inderdaad, Media Markt hoort ook bij de Metro-groep en is zeer succesvol. De vierde etage was voordien niet toegankelijk voor het publiek en werd gebruikt als reserveruimte. Het klopt dat Media Markt een ander imago heeft dan Inno. De Media-Marktklant is niet per se ook een Innoklant, maar hun aanwezigheid zorgt er wel voor dat er heel wat volk door de winkel passeert. Als daarvan misschien 5 procent ook Innoklant is of wordt, is dat al een positief effect. We overwegen niet om dat concept ook elders in te voeren, want daarvoor is veel ruimte nodig en die is er in de andere winkels niet.

- Hebben de synergieën die nu met Kaufhof mogelijk zijn op het gebied van inkoop, informatica en knowhow ook een invloed op de prijzen in de winkel? Nee, op dat vlak verandert er niets. Als je je in merken specialiseert, moet je niet op prijs gaan werken. Die merken zouden het trouwens niet accepteren als hun producten voortdurend met korting zouden worden verkocht. De mensen komen niet naar Galeria Inno voor de lage prijzen, maar voor het aanbod aan merken.

- De eerste Inno die vernieuwd werd, was die in Mechelen. Zijn daarbij vergissingen gemaakt? Vergissingen is een zwaar woord. Er zijn dingen uitgetest die achteraf niet bleken te werken. Zo werd onder impuls van Kaufhof een Duitse schoenencollectie geïntroduceerd die niet goed verkocht. Hetzelfde gold voor Kaufhofs huismerk voor lingerie, Fabiani. En we hebben in Mechelen ook geprobeerd sportartikelen te verkopen, wat evenmin een succes was. We hebben dat omgebogen naar een collectie sportswear, en dat slaat wel aan. De enige manier om erachter te komen of iets wel of niet een succes kan worden, is uittesten. Als het niet loopt, stoppen we ermee. Als het wel loopt, gaan we ermee door.

- Had Kaufhof aanvankelijk gehoopt meer Duitse artikelen in de Inno's te introduceren? Misschien wel, maar ze zijn voorzichtig tewerk gegaan en dat is verstandig geweest. De Belg heeft andere verwachtingen van een warenhuis dan een Duitser. Ook de smaken lopen uiteen en zelfs de maten. Sommige Kaufhof-collecties hebben we wel overgenomen, zoals de kledinglijn van het merk Mangoon. Maar ook daarvoor maken we een Belgische selectie.

(rmg)