Met de overname van het Duitse EM.Entertainment ontpopt Studio 100 zich tot een echt internationale speler.

media

van onze redactrice



Met de overname wordt Studio 100 eigenaar van een hele reeks tv-klassiekers, gaande van Maja de Bij, Heidi en Pippi Langkous via Wickie de Viking en Nils Holgersson tot Lassie en Black Beauty. 'We hebben met deze overname eigenlijk een stukje van onze eigen jeugd teruggekocht', zei Gert Verhulst van Studio 100 daarover. 'We worden als het ware de adoptievaders van de helden uit onze jeugd.'

Studio 100 is alvast van plan om in de Benelux een aantal van die evergreens te updaten en er met liedjes, shows en merchandising zijn eigen businessmodel op toe te passen. Daarvoor is nog heel wat potentieel, want de voorbije jaren werd het management van EM.Entertainment wat verwaarloosd. De eigenaar, de Duitse groep EM.Sport Media, had enkele jaren geleden al beslist om zich vooral toe te leggen op sport. Daardoor ging er minder aandacht naar de entertainment-afdeling, die vorig jaar dan ook in de etalage werd gezet.

EM.Entertainment is internationaal een grote speler in de productie en de distributie van kinder- en jeugdprogramma's. De catalogus van het bedrijf omvat in totaal 19.000 'halve uren' televisie, met in totaal 277titels, aldus ceo Hans Bourlon van Studio 100. Sinds begin dit jaar had Studio 100, via zijn internationale distributiepoot Studio 100 Media in München, al een licentieovereenkomst om die catalogus in de wereld te vertegenwoordigen. Nu wordt de Belgische groep, bekend van figuren als Samson & Gert, Kabouter Plop en Mega Mindy, dus ook eigenaar van die catalogus. Dat is meteen een grote sprong naar het internationale toneel. 'Op de televisiebeurs in Cannes, in april, stonden we al als vertegenwoordiger van EM.Entertainment. Dan moet je de klanten bij wijze van spreken van je afslaan', zei Jo Daris, de managing director van Studio 100 Media. 'Dat is een heel verschil met wanneer je er staat met vijf eigen Nederlandstalige formats.'

Studio 100 Media kende EM.Entertainment niet alleen via die licentieovereenkomst al goed. Patrick Elmendorff, die samen met Jo Daris Studio 100 Media leidt, is zelf afkomstig van EM.TV en kent het bedrijf dus ook van binnenuit.

Studio 100 betaalt voor de overname een 'ondernemingswaarde' van 41miljoen euro. Dat is ongeveer één keer het eigen vermogen. De overname wordt volledig met schulden gefinancierd.

Aanvankelijk had EM.Sport Media EM.Entertainment gewaardeerd op 90miljoen euro. Maar die prijs bleek te hoog te zijn. In januari van dit jaar moest het de activa van EM.Entertainment dan ook 'herwaarderen'. 'Toen was de deal snel beklonken', aldus Elmendorff.

Die activa omvatten trouwens heel wat meer dan alleen maar de catalogus 'tv-klassiekers', die verkocht worden in meer dan 150landen aan meer dan 280televisiestations.

EM.Entertainment staat vooral in Duitsland - qua omzet de derde kindertelevisiemarkt ter wereld - heel sterk. Dat is strategisch belangrijk voor Studio 100, dat al langer probeert Duitsland (of de Duitstalige landen) uit te bouwen tot een derde markt naast België en Nederland.

EM.Entertainment is eigenaar van JuniorTV, een kinderbetaalzender die in Duitsland en Oostenrijk bekeken kan worden via de betaalzender Première, en in Zwitserland via Cablecom. Junior TV heeft 1,65 miljoen abonnees. Daarnaast worden de programma's van EM.Entertainment in Duitsland ook uitgezonden via de openbare zender ZDF en zijn Duitse kinderkanaal Kika, zeg maar het Duitse Ketnet. EM.Entertainment heeft een akkoord met ZDF om tot 2012 vier nieuwe producties te leveren. 'Daarvoor kunnen we nu dus ook voorstellen doen vanuit Studio 100 zelf', aldus Jo Daris.

In de Verenigde Staten heeft EM.Entertainment een belang van 22,5 procent in Kabillion, een gratis video-on-demand-platform (VOD), dat uitzendt via het kabelnetwerk van Comcast. Voor VOD heeft EM.Entertainment voorts nog samenwerkingsakkoorden met Maxdome van ProSiebenSat1 in Duitsland, Telefonica in Spanje, TF1 Vision in Frankrijk, Fastweb in Italië en Telekom in Australië.

Nog in Australië is EM.Entertainment eigenaar van Flying Bark Studio, de grootste animatiestudio van het land, dat onlangs is overgeschakeld naar volledige 3D-animatie. Flying Bark Studio heeft momenteel vier nieuwe series in productie.

Dichter bij huis omvat EM.Entertainment ook nog het licentiebureau Wavery. Dat vertegenwoordigt en exploiteert in de Benelux de EM.Entertainment-catalogus, maar ook de rechten van andere strip- en animatiefiguren, zoals Felix de Kat, Hagar, Snoopy, Popeye, Digimon en Garfield.

Een laatste belang is een minderheidsparticipatie van 33,3 procent in Planeta Junior, dat onder meer de rechten van EM.Entertainment in Spanje, Portugal en Italië beheert.

De integratie van al die activiteiten in Studio 100 zal een hele klus worden, gaf Hans Bourlon gisteren toe. Hij sloot dan ook niet uit dat een aantal onderdelen van EM.Entertainment op termijn opnieuw verkocht worden.