Edgar Degas en zijn voorkeur voor modellen in alledaagse bezigheden

De naakte waarheid

Het oeuvre van Edgar Degas reduceren tot het naakt, zou onrechtvaardig zijn. Maar een tentoonstelling met uitsluitend naaktfiguren in het Musée d'Orsay in Parijs gaat wel naar de essentie van zijn werk.
De naakte waarheid
Een naakt van Degas: hij vroeg zijn modellen complexe houdingen aan te nemen. rr

Van onze medewerker



Edgar Degas (1834-1917) verwierf als tijdgenoot van de impressionisten bekendheid met zijn danseressen en paardenkoersen. Hieruit ontstond het beeld van een mondaine schilder, die met vluchtige beelden vooral wenste te behagen. Maar het zijn de naaktfiguren, die als een rode draad door zijn volledig werk lopen, die het wezen van zijn kunstenaarschap tonen, ontdaan van de romantiek en de pittoreske anekdotes van zijn populaire thema's. Wat Degas kenmerkt, is zijn bijzondere relatie tot de werkelijkheid.



In de tentoonstelling in het Musée d'Orsay in Parijs beseft men hoe gecultiveerd deze kunstenaar was, hoe bedacht zijn benadering van de realiteit en hoe complex zijn composities. Ze laat ook mooi zien hoe Degas het klassieke academisme van zijn opleiding en de tijdgeest in de toenmalige kunst oversteeg, om te komen tot een universele beeldtaal.



In de eerste zalen hangen nog wat mannelijke naakten, meestal academische poses of studies naar klassieke meesters zoals een Christus van Mantegna of een Stervende slaaf van Michelangelo. In een tafereel uit de Oudheid worden naakte jongelingen uitgedaagd door een groep Spartaanse meisjes. Dit thema geeft de kunstenaar de vrijheid om zowel het vrouwelijke als het mannelijke naakt in al zijn beweeglijkheid te bestuderen. Getuige hiervan de verschillende versies en de talrijke ontwerptekeningen. De nauwkeurigheid van de lichamen is duidelijk in overeenstemming met de traditie, maar de gestes en de houdingen zijn van een grote oorspronkelijkheid.



Opvallend is een reeks monotypes, een druktechniek die een grote virtuositeit vereist en waarbij telkens slechts één exemplaar gerealiseerd wordt. Ze tonen bordeelscènes waarin de lichamen van de prostituees in scherp contrast staan met de ideale vormen van de academische tekeningen ...

Nog geen abonnee?
Abonneer voordelig om verder te lezen

Lees dS Avond, de digitale krant en Archief+.

Ja, ik neem een proefabonnement

Bekijk onze formules >
Neem een dagkaart >

Reeds abonnee?

Nog niet geregistreerd?

Registreer