De Japanse autobouwer Nissan neemt een aandeel van 15 procent in zijn Franse partner Renault, terwijl die in ruil daarvoor zijn aandeel in Nissan verhoogt van 36,8 tot 44,4 procent.

Voor Nissan is de deal een overwinning die het vertrouwen van de Franse autobouwer in de ommekeer bij het -- voorheen al jarenlang zieltogende -- Japanse bedrijf in de verf zet. Sinds Renault zijn intrede deed in Nissan, is het herstel van de autoproducent spectaculair. De beruchte manager Carlos Ghosn, gezonden door Renault, is de architect van dat herstel.

Tijdens het voorbije boekjaar (eindigend in maart) boekte Nissan 331 miljard yen (ongeveer 3 miljard euro) winst. Voor het huidige boekjaar eindigde het eerste semester met een winst van 230 miljard yen (2,13 miljard euro), een stijging met 34 procent tegenover vorig jaar. Ter vergelijking: voordat Renault zijn intrede deed, maakte Nissan zeven van de acht jaar verlies. De Renault-alliantie hielp kosten te besparen; Nissan ging onderdelen uitwisselen met Renault. Ghosn sloot fabrieken, voerde herstructureringen met ontslagen door en ging focussen op winst.

Voor Renault zelf houdt het akkoord in dat de Franse overheid haar aanwezigheid in de autobouwer terugdringt. ,,Na de kapitaalverhoging bij Renault, zal de overheidsparticipatie tot 25 procent worden teruggebracht'', zegt het Franse ministerie van Economie en Financiën in een communiqué.

  • Deze rubriek belicht dagelijks een bedrijf dat in het nieuws staat.