De reclameregie Var, die onder meer de reclamewerving doet voor de VRT, draagt zijn webvertising-activiteiten over aan de gespecialiseerde regie AdLink Internet Media. Daardoor verandert ook De Standaard Online van reclameregie.

De VAR, een gezamenlijke onderneming van de VRT en de VUM startte vorig jaar met een afdeling webvertising. VAR werfde onder meer advertenties voor de websites van De Standaard, Telenet, Clickx, Het Nieuwsblad en Het Volk. De VRT zelf heeft geen reclameboodschappen op zijn sites.

VAR stelt dat het opnieuw de klemtoon wil gaan leggen op de haoofdactiviteiten, zijnde beheer en exploitatie van reclame en sponsoring van VRT-radio en -televisie. De diversifiëring naar internetwerving kwam er tijdens een periode toen de toekomst van reclame op de VRT bijzonder onzeker was, met het beheerscontract dat diende hernieuwd

De markt voor internetreclame blijkt ook minder groot dan voorspeld. In de sector is wereldwijd is consolidatiebeweging aan de gang. Met de overdracht de webvertising-activiteiten van VAR wordt de consolidatie ook in België verder gezet.

AdLink ontstond als een reclameregie van de Concentra-groep. Het bedrijf dat bij de start Publicast heette, maakt nu deel uit van de Duitse AdLink-groep. De groep heeft kantoren in elf Europese landen en werft reclame voor sites zoals The Independent, Le Figaro, Radio France. In België is AdLink de regie van Gazet Van Antwerpen en Het Belang van Limburg, VT4, De Markt, Kinepolis, 4FM, Yucom, Netwerk, Chello, TMF, Joepie en NRJ. AdLink is daarmee de leidende internetregie naast Beweb en Hi-Media.

De Standaard Online kan door de overgang profiteren van het internationale netwerk van AdLink. De Standaard Online profileerde zich de voorbije jaren reeds als een van de belangrijkste advertentie-media op het Belgische internet. Samen met AdLink zal De Standaard Online met adverteerders ook partnership aangaan voor langere termijn.