BRUSSEL -- Sabena heeft beslist scherper te schrappen in de vliegbestemmingen voor het winterseizoen. Dat is een gevolg van het verminderd aantal boekingen na de terreuraanslagen van 11 september, maar ook van het gerechtelijk akkoord van de verlieslatende luchtvaartmaatschappij. Sabena moet het schaarse geld zo efficiënt mogelijk in te zetten. Gezien de situatie zullen tijdelijke maatregelen waarschijnlijk een permanent karakter krijgen.

Het businessplan van gedelegeerd bestuurder Christoph Müller, dat ondertussen verlaten is, voorzag in de verdwijning van niet-rendabele bestemmingen zoals Tokyo, Washington, Verona, Sevilla, Faro en Belfast.

Bij de opstelling van het vluchtschema voor de winter besloot de directie ook nog Moskou, Sofia en Boekarest te schrappen. Vanaf volgende week komen daar nog eens bestemmingen bij waarop de boekingen sinds 11 september drastisch zijn teruggelopen. Kortom: zowat alle routes waar Sabena verlies lijdt, moeten eraan geloven.

In de Verenigde Staten wordt niet langer gevlogen naar Dallas en Chicago. De dagelijkse avondvlucht naar New York wordt eveneens stopgezet. In Canada verdwijnt Montreal als bestemming. Enkel Boston en New York staan nu nog op het transatlantische programma.

In Afrika gaat het om Ouagadougou (Burkina Faso), Bamako (Mali) en Casablanca (Marokko). Voor Europa worden geen reserveringen meer aanvaard voor Dublin en Porto.

In de meeste gevallen wordt aan de klanten die al een ticket voor die vluchten hebben, een alternatief aangeboden via één van de partners van Sabena (American Airlines, Aer Lingus of Tap Air).

Sabena beklemtoont het overbruggingskrediet van de regering zoveel mogelijk te willen gebruiken voor de verzekering van rendabele vluchten of voor bestemmingen waar veel vraag naar bestaat.

Sabena is niet de enige Europese luchtvaartmaatschappij in moeilijke papieren. De Italiaanse maatschappij Alitalia heeft zakenbank Lazard ingehuurd om een internationale alliantie af te ronden en afdelingen te verkopen. Europa's vijfde grootste luchtvaartmaatschappij wil zo terug rendabel worden. Alitalia sloot zich in juli aan bij de SkyTeam-alliantie van Air France en Delta Air Lines.

British Airways, Lufthansa en hun Europese rivalen hebben de Europese Unie intussen toelating gevraagd om meer overheidsgeld te mogen vrijmaken om de gevolgen van 11 september op te vangen. De Vereniging van Europese luchtvaartmaatschappijen (AEA) schat het verlies op 2,5 miljard euro en vreest het ontslag van 20.000 werknemers.