BRUSSEL -- Op zondag 1 oktober vindt voor de tiende keer de Open Bedrijvendag plaats. Speciale aandacht is er voor startende ondernemingen, want die hebben het extra moeilijk om in de aandacht te komen. ,,Ik weet waar ik over spreek'', zegt stichter en organisator Yves Lejaeghere (38).

Lejaeghere was zelf een starter in de reclamewereld toen hij tien jaar geleden de eerste Open Bedrijvendag organiseerde. ,,Ik was het jaar voordien op het idee gekomen bij de organisatie van een opendeurdag voor een chemisch bedrijf tegen de Nederlandse grens. Hoewel het productieproces helemaal niet spectaculair was, kwam daar toch een massa volk op af. Bovendien bleken de mensen na afloop van het bezoek een ander, positiever beeld van het bedrijf te hebben dan voordien.''

Een beter beeld meegeven van het bedrijf vindt Lejaeghere een belangrijke drijfveer om deel te nemen. ,,Bedrijven en ondernemers hebben vaak een negatief imago. Van sjoemelaars en zwartwerkers bij voorbeeld. Ikzelf verdien geen frank in het zwart, maar veel mensen geloven dat niet.''

Voor de eerste Open Bedrijvendag werden 3.000 ondernemingen aangeschreven, waarop slechts 30 positief reageerden. ,,Gelukkig zaten daar grote bij als Sabena, Stella Artois en Douwe Egberts'', herinnert Lejaeghere zich. Nu is Open Bedrijvendag uitgegroeid tot een groot evenement dat ook in Wallonië, Brussel, Nederland en Luxemburg wordt georganiseerd.

In 1999 trokken meer dan 2 miljoen mensen naar 685 bedrijven. Onder hen 725.000 mensen in Vlaanderen. Ook gemeentelijke diensten, ziekenhuizen en zelfs een psychiatrische instelling namen deel. ,,Alleen een gevangenis kan voor ons niet'', grapt Lejaeghere.

Voor Lejaeghere zelf is de Open Bedrijvendag een ideaal instrument om met veel potentiële klanten voor zijn reclamebureau in contact te komen. Samen met enkele partners biedt hij hen een hele waaier van diensten aan, gaande van call center over marketing en pr tot een evenementenbureau. ,,Ik moet met de Open Bedrijvendag mijn brood niet verdienen, maar het is natuurlijk een mooi visitekaartje.''

Het budget voor de Open Bedrijvendag in Vlaanderen is 45 miljoen, waarvan ruim een kwart wordt aangebracht door de financiële partners, Fortis Bank, VDAB/T-Interim en de Vlaamse Gemeenschap. Publiciteit krijgt het evenement van mediapartners TV1, Radio Donna, De Streekkrant en Het Nieuwsblad .

Door die Vlaamse steun menen veel mensen dat de Open Bedrijvendag een overheidsinitiatief is, zoals de Open Monumentendag. ,,Dat doet ergens pijn, maar het heeft ook zijn voordelen. Indien het gepercipieerd werd als een privé-initiatief kregen we nooit zoveel persaandacht'', bekent Lejaeghere.

  • Infolijn: 09 266 05 50
  • www.openbedrijven.be