Roularta hoofdkwartier
©belga
BRUSSEL -- De West-Vlaamse uitgeefgroep Roularta heeft zoals verwacht weinig rooskleurige cijfers voor het eerste halfjaar gepubliceerd. 5 miljoen euro lanceerkosten voor vijf nieuwe projecten en dalende reclamemarkten zijn daarvan de voornaamste oorzaken. Voor het tweede halfjaar en vooral volgend jaar ziet uitgever Rik De Nolf beterschap.

De omzet steeg met 3,3 procent over het eerste halfjaar tot 218 miljoen euro (8,7 miljard frank).

De vergelijkingscijfers van 2000 zijn pro forma met inbegrip van het aandeel in Mercator Printing Group. De courante cashflow daalt met 31 procent tot 14,6 miljoen euro. De nettowinst (aandeel van de groep) daalt met 73 % tot 1,9 miljoen euro.

Opgesplitst per activiteit, wordt vooral duidelijk dat de industriële poot (de drukkerij Mercator Printing Group, de productie van cd-roms bij VTV in Kuurne) voor de zwaarste verliezen zorgt, met een nettoverlies van 911.000 euro.

Die verliezen zijn volgens De Nolf hoofdzakelijk te wijten aan de korte- en langetermijnfinanciering die is aangegaan, die eerste onvoorzien omdat er door softwareproblemen een forse vertraging in de facturatie was opgetreden. Dat probleem is volgens de groep evenwel onder controle. Ook operationeel zou de drukkerij tijdens de jaarhelft beter moeten presteren, met een veelbelovend orderboekje. ,,Al komt de grafische sector in Europa onder zware druk'', aldus De Nolf.

Terwijl de reclame-inkomsten voor de magazines daalde met 4,3 procent, blijft televisie en radio status quo.

Voor VTM wordt een goede tweede jaarhelft verwacht, maar de economische zender Kanaal Z lijdt onder de vertraging van de reclame-inkomsten en presteert minder dan verwacht.

Wat betreft de gratis bladen, zei Rik De Nolf gisteren nadrukkelijk dat Roularta niet langer wenst te participeren in de gratis treinkrant Metro.

,,We hebben een voorstel om Metro winstgevend te maken in de formule van een weekblad. Voor een gratis dagblad, de formule die nu bestaat, moet je een zeer lange adem hebben. We zitten hierover niet op dezelfde golflengte als onze partners. Vandaar dat we er liever uitstappen'', zegt De Nolf. Volgens de groep is er vanuit verschillende hoeken interesse voor de participatie.

De zoektocht van Roularta naar een fusiepartner duurt nog steeds voort. De groep praat met verschillende buitenlandse groepen over een partnership. Op de vraag of nog met De Persgroep (Het Laatste Nieuws, De Morgen, Dag Allemaal, VTM) over een fusie gepraat wordt, zei De Nolf: ,,Wij sluiten niets uit. Bankiers stellen ons de voordelen daarvan voor. Maar dat is maar een denkspoor.''

Een precieze verwachting voor het volledige boekjaar kon de groep niet geven, wegens de onzekerheid over de reclame-inkomsten.

De Nolf stelt wel dat volgend jaar alleszins ,,fors beter'' zal zijn, omdat de grootste investeringen dan zijn doorgeslikt. Tijdens het eerste halfjaar werden 5 miljoen euro lanceerkosten voor onder meer het magazine Lenz in Duitsland, Easy.be, Jim TV en Q-Music van de Vlaamse Media Maatschappij en Metro in verlies genomen.