PARIJS (reuters, eigen berichtgeving) -- Het champagnehuis Vranken Monopole kan een mooi etiket toevoegen aan zijn lijstje merken, dat al namen als Charles Lafitte, Heidsieck Monopole en Demoiselle omvat: gisteren bereikte Vranken een akkoord met de Franse luxeproductengroep LVMH over de overname van Pommery.

De overeenkomst omvat de overname van het merk, de vestiging in Reims, de kelders, de voorraden en de bevoorradingscontracten van Pommery. LVMH blijft zelf wel eigenaar van het grootste deel van de wijngaarden, die gelegen zijn in de beste regio's van de Champagnestreek, en die voor LVMH een ,,strategisch actief'' uitmaken. Een prijskaartje werd niet bekendgemaakt. Maar in de sector werd al een poosje gespeculeerd over de mogelijke overdracht van Pommery, en er werd toen een prijs van 150 miljoen euro op de transactie geplakt.

Volgens LVMH past de verkoop in de strategie om zich te concentreren op zijn stermerken. De groep van Bernard Arnault blijft de grootste speler in de Champagnestreek, met merken als Moët & Chandon, Dom Pérignon, Veuve Clicquot, Krug en Hennessy.

Maar ook Vranken wordt een steeds belangrijker speler. Het huis dat stichter Paul-François Vranken -- van oorsprong een Limburger -- in 1976 oprichtte, is al eigenaar van Veuve Monnier, Charles Lafitte en Heidsieck Monopole (niet te verwarren met Piper Heidsieck). Nu komt daar dus Pommery bij. Bovendien lanceerde Vranken in 1985 zijn eigen champagnemerk, Demoiselle, dat steeds vaker en prominenter op de rekken prijkt in de Franse wijnwinkels en supermarkten.

Daarnaast diversifieerde Vranken naar een andere ,,speciale wijn'', met name porto. In 1986 kocht Vranken het Portugese Sao Pedro Das Agulas en lanceerde het het portomerk Sao Pedro. In 1999 volgde de overname van het prestigieuze Rozès Porto.

Vranken is sinds 1998 genoteerd op de beurs van Parijs, en sinds 1999 -- bloed kruipt waar het niet gaan kan -- op die van Brussel. In 2001 verkocht Vranken 10,5 miljoen flessen champagne, voor een bedrag van 138 miljoen euro.