Jo Colruyt (1928-1994) bouwde in amper vier decennia de zaak van zijn grootvader -- een tot groothandel uitgebreide bakkerij -- uit tot de derde supermarktgroep van het land. In de jaren zestig experimenteerde hij met nieuwe distributievormen, die hij in het buitenland was gaan bestuderen. Jo Colruyt voerde onder meer de ,,discount''-formule in België in en knabbelde lustig aan de marktaandelen van de twee grote Belgische distributiegroepen, GB en Delhaize.

Ook op het vlak van de informatisering was Colruyt een voorloper: de groep aanvaardde vlug betaalkaarten, had een systeem met ponskaarten en schakelde later over naar de streepjescode en de scanning. Dit jaar bracht Colruyt overigens haar informaticadochter Dolmen als een aparte entiteit naar de beurs.

Jo Colruyt hield er heel eigen ideeën op na inzake personeelsbeleid: een horizontale bedrijfsstructuur, het belang van opleiding voor het personeel, werknemersparticipatie.

Colruyt vandaag:

  • 82 miljard frank omzet
  • 8.300 werknemers
  • Vestigingen in Frankrijk en Portugal