Mediaxis-bladen
©wfa
BRUSSEL -- Flair, Humo, Feeling en de andere tv-bladen en tijdschriften van de Mediaxis-groep varen voortaan onder Finse vlag. Dat is het gevolg van de overname van de tijdschriftendivisie van VNU door het Finse uitgeversconcern SanomaWSOY. De ongeveer 500 Belgische werknemers van Mediaxis zouden van de overname weinig moeten merken.

De verkoop van de tijdschriftendivisie van de Nederlandse mediareus VNU hing al enkele maanden in de lucht, en ook de identiteit van de uiteindelijke overnemer was geen echte verrassing meer. Sanoma betaalt 1,25 miljard euro (50 miljard frank) voor de tijdschriftendivisie van VNU, die ruim 250 tijdschriften uitgeeft in zeven landen.

De Belgische poot Mediaxis geeft elf Nederlandstalige en negen Franstalige bladen uit, zowel tv-bladen (Humo, TV Story, TV Expres, Tévéblad, Télémoustique), vrouwen- en mannenmagazines (Feeling, Evita, Flair, Libelle, Marie Claire, Menzo) als nichebladen zoals Feeling Wonen en Libelle Proeven. Mediaxis verdeelt ook Nederlandse bladen, waaronder Playboy, Nieuwe Revu, Panorama, Margriet, Libelle en Cosmopolitan.

Sanoma wil de bladen, samen met zijn bestaande Finse magazines, onderbrengen in een relatief autonome, internationale tijdschriftendivisie, met een eigen investeringsbudget. Die divisie zal worden geleid door de Nederlander Theo Bouwman, die mee overkomt van VNU. De nieuwe entiteit zal liefst 40 procent van de omzet van Sanoma leveren. De overname moet begin oktober worden afgerond.

Volgens Jan Vandenwyngaerden, directeur van Mediaxis, nemen de Finnen alle bestaande contracten over, zodat er voor het Belgische personeel niets verandert. Zowel directie als vakbonden toonden zich tevreden dat de overnemer een mediagroep is, die over de nodige middelen beschikt om verder te groeien.