Er klinkt housemuziek en er vloeit veel drank. Maar van gemolesteerde hotelkamers of groupies geen spoor. De Belgische biergigant Interbrew toert dezer dagen met zijn roadshow door de Lage Landen. Om een stukje van zichzelf te verkopen. Een tikkeltje rock & roll kan daarbij helpen. Maar bij de meeste beleggers overheerst nuchterheid.

Het was niet de première van Saving Private Ryan , maar Zaal Twee van de Gentse Decascoop -- de grote -- was maandagavond toch voor goed drie vierde gevuld. Een gemengd publiek, in meerderheid mensen van middelbare leeftijd, maar ook opvallend veel twintigers, schoof aan om overtuigd te worden. Velen van hen zullen naderhand intekenen. En zo mede-eigenaar worden van 's werelds tweede grootste bierproducent.

Interbrew deed wat ervan verwacht werd. Het bracht zijn waar aan de man. Met een flitsende video, onder de tonen van Lust for life , ooit een hit van rockgod Iggy Pop. Met slides over de regionale biermarkten. Met een overzicht van de historische prestaties van de brouwer. Het moet bewijzen dat de slogan ,,Interbrew, the world's fastest growing brewer'' op harde cijfers is gestoeld. En het nut van de strategie -- glocal , of globaal uitmunten door lokaal sterk te staan -- wat meer in de verf zetten.

Omdat het bedrijf doorgaans bier verkoopt, werd het geflankeerd door specialisten in de verkoop van bedrijven: mensen van Fortis, samen met de Amerikaanse investeringsbank Merill Lynch de eerste viool van het bankensyndicaat. Dat moet de grootste beursoperatie ooit in België in goede banen leiden. Ten persoonlijken titel konden zij wel concrete vooruitzichten tonen. Interbrew zelf is door de operatie tot discretie verplicht.

Marc van den Eede, die het aandeel voor Fortis volgt, sprak van een omzetgroei, annex winstgroei, van 30 procent tot 2002. In Groot-Brittannië kan er jaarlijks 150 miljoen euro bespaard worden. Ook de prijs van het aandeel is niet overdreven, vindt van den Eede. ,,Als je het gemiddelde neemt van de prijsvork, 34 euro, kom je uit op een korting van 24 procent op de marktleider, het Amerikaanse Anheuser Bush.'' De vergelijking met het aandeel Heineken valt nog beter uit.

Na de voorstelling kreeg de zaal het woord. Uit de schriftelijke vragen bleek meteen wat er onder de Vlaamse belegger leeft. De twijfels over de Britse dubbelslag, die nog niet is goedgekeurd door de Britse concurrentiewaakhond. De sterke focus op de emerging markets en het verhoogde risicoprofiel dat daarmee samenhangt. De nogal brede prijsvork. Vragen ook over corporate governance , deugdelijk beheer binnen het bedrijf. Het panel antwoordt geduldig, met al een zekere routine.

,,Wie is de auditor?'' Gegniffel in de zaal. ,,Ook die vraag hadden we verwacht'', zegt Paul Lippeveld van Fortis Bank. ,,Het is KPMG natuurlijk. Dat kantoor is al sinds jaar en dag onze huisrevisor. Zij controleren ook de boeken bij Heineken. En, daarin wil ik duidelijk zijn, het team dat Interbrew begeleidt, heeft niets te maken met de ploeg die betrokken is bij een ander groot Vlaams bedrijf.''

Op de receptie komen de tongen los. ,,Ik ga ervoor'', zegt Gerard. Hij is beenhouwer-op-rust en praat met een licht Zuid-Oostvlaams accent. ,,Het is een bijzonder winstgevend bedrijf. Het lijkt tamelijk duur, zeker als je met de problemen in Engeland rekening houdt. Maar Interbrew bewijst elk jaar wat het waard is.'' Gerard zit zwaar in de aandelen, het grootste gedeelte via een beleggingsfonds. Maar hij houdt er een spaarpot op na waarmee hij ,,speelt''. Goed voor ongeveer vier miljoen.

De laatste tijd heeft hij nogal wat verloren. Onder meer aan Lernout & Hauspie. ,,Ik heb te lang gewacht. Ik lig nog altijd in ruzie met mezelf.'' ,,De bomen groeien niet tot in de lucht'', vult zijn vrouw Hélène aan.

Andy is informaticus, 25 jaar oud. Hij belegt al zeven jaar, maar zal deze keer niet intekenen. De cijfers die Fortis Bank voorspiegelde, overtuigen hem niet. ,,Ik heb ook gewacht bij Agfa Gevaert. En er niet slecht aan gedaan. Ik wacht nog even af. En als de koers zakt, koop ik misschien.'' Veel mensen herinneren zich nog hoe het technologieaandeel, net na de introductie een steile duik nam. Om pas later terug te klimmen. Te hoog geprijsd, klonk het achteraf.

Paul geeft les, marketing aan een hogeschool. Hij gaat zeker intekenen. ,,Het is een goed bedrijf, de sector is in trek. Hij is naar eigen zeggen een ,,regelmatige belegger'', met een voorkeur voor beursintroducties. ,,Die zijn toch het meest interessant. Het is te zeggen: voor mensen die niet uit zijn op snelle winst. Zo'n aandeel als Interbrew moet je vast houden.'' Paul heeft de technologieaandelen nooit geschuwd. Ook hij heeft L&H gekocht. ,,Vlak voor de val zelfs. Ik zit er niet te diep in. Maar mijn aandelen zijn nog altijd geblokkeerd. Ik denk dat dat meespeelt, hier. Als L&H er niet was geweest, was het enthousiasme veel groter geweest.''

Interbrew is net daardoor aantrekkelijk, vindt hij. ,,Zo kan ik wat spreiden, diversifiëren.'' En de problemen in Groot-Brittannië? ,,Ik vertrouw op de specialisten. Namen als Fortis of Merill Lynch hebben een reputatie hoog te houden.''

,,Het is een acte van geloof'', zegt een bankier die enkele meters naast hem van een glas Hoegaarden nipt. Hij wil zijn naam niet in de krant, zelfs zijn voornaam niet, ,,omdat mijn bank tot het syndicaat behoort.'' ,,Ik ga intekenen, maar voor maar een paar honderd aandelen. Je moet nooit alles ineens kopen. Alleen, er kan deze keer wat schaarste ontstaan, en daarom moet je erbij zijn van in het begin.'' Niettemin verwacht hij een kleine duik vlak na de beursgang. Maar op termijn zal de overname in Engeland een positief effect sorteren.

Sommigen kwamen gewoon voor het spektakel, en voor het bier en de hapjes. Germain, een kloeke zeventiger, vond het allemaal fantastisch. ,,Prachtig uitgelegd, heel fijne sprekers. Ze waren zeer overtuigend'', vond hij. Maar, één klein feitje houdt hem tegen. ,,Ik ben zeventig, mijn vrouw ook. We hebben samen nog ongeveer tien jaar te gaan. Dan wil je snel rendement zien. Als ik hun verhaal aanhoor, dan begrijp ik daarvan dat dit een heel mooie lange-termijnbelegging is. Maar ik kan geen jaren wachten om te verkopen. Geef mij maar een kasbon. Een keer per jaar knippen en je hebt je opbrengst, ook al is die wat aan de lage kant tegenwoordig.''

Germain heeft nog bedenkingen. ,,Al die investeringen in het Nabije Oosten : Roemenië, Polen, Kroatië en zo. De politiek kan daar wel eens roet in het eten gooien. De toestand in Israël bijvoorbeeld. Als we niet oppassen komt daar een derde wereldoorlog van. Een grote godsdienstoorlog, meneer. In een oorlog, ik weet dat nog van de vorige, worden alle beleggingen bevroren. En bovendien drinken de mensen dan geen bier.''

  • Gent was een van de laatste staties van de retail roadshow , de tour voor de kleine beleggers. Vanaf vandaag concentreert de brouwer zich op de grote institutionele klanten. Dat is de echte wereldtournee, die het gezelschap in meer dan 22 financiële centra over de hele wereld brengt. De gewone belegger heeft nog tijd tot 29 december om in te tekenen. In geval van groot succes kan er vrijdag al een prioritaire toewijzing plaatsvinden. De eigenlijke introductieprijs komt er op 30 november.