BRUSSEL (bloomberg) -- La Samaritaine, één van de meest bekende grand magasins van Parijs, vindt onderdak bij het luxeconcern Louis Vuitton Moët Hennessey (LVMH). De Franse multinational heeft voor het art nouveau-gebouw zo'n 1,5 miljard Franse frank over.

Door de transactie komt het beroemde warenhuis, dat tien jaar geleden nog een schimmig bestaan tegemoet leek te gaan, in het gezelschap van een andere grootheid uit het einde van de negentiende eeuw. Le Bon Marché is sinds enkele jaren een vast onderdeel van de luxeketen.

La Samaritaine prijkt op de rechteroever van de Seine, tussen de rivier en de Rue Rivoli. Een straat verder, in La Belle Jardinière , een andere oude glorie van de Parijse winkelstraat, huist het hoofdkwartier van LVMH. Die groep verkoopt alles wat naar luxe ruikt, van de tassen Louis Vuitton, over de champagne Moët, tot kledinglijnen, zoals Dior en Givenchy.

Samen met Le Printemps en de Galleries Lafayette zorgde La Samaritaine voor een revolutie in het koopgedrag. Na het tijdperk van de passages , waar er meer geflaneerd dan gekocht werd, golden de warenhuizen als eerste shopping malls. La Samaritaine was ook op een ander vlak pionier. Het was het eerste warenhuis in de Frankrijk dat de prijs op een etiketje vermeldde. En zijn klanten verbood af te bieden. Maar als het product achteraf gebreken vertoonde, kreeg je geld terug. LVMH gaat zo'n 600 miljoen frank investeren om het warenhuis een meer eigentijdse look te geven.