Niki Lauda
© ap
BRUSSEL -- Drievoudig Formule 1-wereldkampioen Niki Lauda heeft ontslag genomen als afgevaardigd bestuurder van de naar hem genoemde luchtvaartmaatschappij nadat een auditrapport onregelmatigheden had gesignaleerd.

Auditor KMPG heeft onregelmatigheden aan het licht gebracht over de manier waarop Niki Lauda de vliegtuigmaatschappij leidde, zei voorzitter Rudolf Streicher.

Niki Lauda en zijn grootste aandeelhouder, Austrian Airlines, liggen al enige tijd overhoop over hoe ze de luchtvaartmaatschappij het best in de lucht kunnen houden en een faillissement vermijden.

Vorige maand drukte Lauda er een reddingsvoorstel door, zonder de instemming van Austrian Airlines, met de bedoeling om verborgen reserves ten belope van een goede drie miljard frank vrij te maken door een sale-and-leaseback deal met vijf vliegtuigen. Austrian Airlines, dat net als Lauda Air te lijden heeft van de hoge olieprijzen en de dure dollar, was tegen die operatie gekant omdat ze alleen op korte termijn wat ademruimte verschafte aan de maatschappij.

Niki Lauda stelde dat Lauda Air voor het boekjaar 1999/2000, dat eindigde op 31 oktober, een operationeel verlies zou boeken van 558 miljard schilling (1,5 miljard frank), maar dat de maatschappij door de sale-and-leaseback operatie uit de rode cijfers zou blijven. Volgens Austrian Airlines echter is het operationeel verlies van Lauda Air dubbel zo groot.

Formule 1-piloot Niki Lauda richtte Lauda Air op in 1979, maar de maatschappij ging al vrij vlug over de kop. Niki Lauda keerde daarop in 1982 terug naar de racecircuits, maar probeerde het in 1985 opnieuw, met een vloot van twee Boeings 737.