BRUSSEL -- Bierbrouwer Interbrew mikt op een snelle verkoop van Carling. Met een marktaandeel van 18,1 procent is de Carling-groep goed voor een plaats in de Britse top-drie. Carling is het populairste merk in het Verenigd Koninkrijk.

Toen Interbrew in juni vorig jaar Bass kocht, betaalde de groep 8,5 keer de bruto bedrijfswinst voor afschrijvingen of circa 3,54 miljard euro (150 miljard frank). De groep voorspelde toen 125 miljoen euro synergievoordelen met de bestaande Whitbread-dochter, die enkele maanden eerder overgenomen werd. Whitbread heeft de succesvolle Stella Artois-licentie in Groot-Brittannië.

Met Whitbread en Bass deed Interbrew een opmerkelijke dubbelslag, maar lang duurde het feest niet. De Britse minister van Handel en Industrie blokkeerde de overname van Bass en eiste de verkoop. Interbrew ging in beroep bij The House of Lords, waarop de minister zijn huiswerk moest overdoen.

De beslissing die gisteren uit de bus kwam, betekent dat Interbrew in termen van ebitda (bruto bedrijfswinst voor afschrijvingen) ongeveer een derde overhoudt van de oorspronkelijke Bass-groep of een ebitda van 80 miljoen euro. Die valt uiteen in 65 miljoen euro op de Britse thuismarkt en 15 miljoen euro via export. Analisten verwachten dat Interbrew nu ook een derde van de eerder vooropgestelde synergievoordelen gaat halen of zo'n 40 miljoen euro.

Interbrew houdt na de verkoop van Carling de activiteiten van Bass Brewers in Schotland en Noord-Ierland over en de wereldwijde rechten op de merken Tennent's en Bass Ale. In het Verenigd Koninkrijk kijkt Interbrew aan tegen een brede merkenportefeuille die Stella Artois, Tennent's, Boddingtons Hoegaarden en de Bass-merken omvat. Alles samen goed voor een marktaandeel van 15,8 procent.

Dit betekent dat vier groepen elkaar in Groot-Brittannië nadrukkelijker gaan bekampen. Scottish & Newcastle is de nummer één met een marktaandeel van 28 procent, Carling heeft 18,1 procent, Interbrew 15,8 procent en Carlsberg staat voor 12 procent. Heineken is met 5 procent het kleinere broertje.

Tom Beyers (KBC Securities) ziet Heineken als de meest evidente koper. ,,Heineken is nu geen premium bier in het VK en hun bier wordt verdeeld door Whitbread. Door Carling aan te kopen kunnen ze die twee zaken rechttrekken.'' Heineken zou volgens schattingen circa 8 keer de ebitda (1,9 miljard euro of 81 miljard frank) willen betalen voor Carling. ,,Maar als het Zuid-Afrikaanse SAB in de strijd komt, kan dat meer worden'', zegt Beyers. SAB is nog niet actief in het VK. Het pilsmerk Carling is met een marktaandeel van 10 procent het belangrijkste biermerk in het VK.

Op Euronext Brussel steeg Interbrew gisteren met 5,8 procent tot 26,98 euro. Beyers hanteert een koersdoel van 33 euro. Voor die stijging gisteren had Interbrew in 2001 op de beurs al 31 procent van zijn waarde verloren.