Interbrew
© fdm
BRUSSEL -- De bierbrouwer Interbrew gaat aansluitend op de Britse beslissing van de minister voor handel en industrie dochter Carling verkopen. De lokale Bass-merken blijven bij de groep. Interbrew zegt tevreden te zijn met de beslissing en verwacht dat geen bijkomende minwaarden nodig zijn.

Interbrew kreeg gisteren het lang verwachte Bass-verdict te horen. Dat bepaalt dat Interbrew de keuze heeft tussen de verkoop van de totaliteit van Bass en die van Bass-dochter Carling. De eerste mogelijkheid is geen verbetering tegenover de vroegere uitspraak van de Britse minister van Handel en Industrie. Interbrew verkoopt logischerwijs Carling en behoudt de lokale Bass-merken. Het bedrijf sluit niet uit dat er ook nog wat andere lokale activiteiten de deur uit moeten omdat de precieze modaliteiten van de beslissing nog niet bekend zijn.

Het verdict maakt een einde aan maanden van onzekerheid. Volgens Corneel Maes, woordvoerder van Interbrew, is de brouwer tevreden met de uitspraak. ,,We behouden in het Verenigd Koninkrijk een marktaandeel van 15,8 procent en een platform met internationale groeimogelijkheden.''

Het volume van Interbrew in het Verenigd Koninkrijk neemt met iets minder dan de helft toe van 10,7 miljoen hectoliter tot 15,4 miljoen hectoliter. De bedrijfswinst voor afschrijvingen in het Verenigd Koninkrijk verdubbelt nagenoeg tot 167 miljoen pond (10,7 miljard frank). Hetzelfde geldt voor de gewone bedrijfswinst die uitkomt op 102 miljoen pond (6,5 miljard frank).

,,Het ideale scenario was dat ze Carling hadden kunnen houden en de lokale portefeuille zouden afstoten. Het is het op één na beste scenario geworden'', zei analist Tom Beyers van KBC Securities. Interbrew bezat in het Verenigd Koninkrijk al Whitbread dat er Stella Artois brouwt.

Interbrew heeft tot 28 februari de tijd om Carling te verkopen, maar Corneel Maes zei gisteren dat het bedrijf de verkoop nog dit jaar wil beslechten. Beyers ziet de Zuid-Afrikaanse groep SAB of het Nederlandse Heineken als kandidaat-kopers. Carling staat voor een bruto bedrijfswinst voor afschrijvingen van 150 miljoen pond en een marktaandeel van 18,1 procent. Dat suggereert dat het bedrijf minstens 80 miljard frank zou moeten kunnen opbrengen. Interbrew betaalde circa 3,54 miljard euro (150 miljard frank) voor de hele Bass-groep. Interbrew verwacht dat het geen extra minwaarden moet nemen op de verkoop. Vorig jaar boekte het 1,2 miljard euro (2,8 euro per aandeel) af op de aankoop van Bass.